Met Grubhub betrad Just Eat Takeaway de Amerikaanse markt. - Foto: ANP
In dit artikel
Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway (JET) denkt na over een gedeeltelijke of volledige verkoop van het Amerikaanse Grubhub.
Kansrijke Amerikaanse markt
Tot nu deed Jitse Groen, CEO van JET, alle geruchten over verkoop van de hand. Met deze partij had JET de sprong gemaakt naar Amerika en markt waar volop kansen waren. Toch geeft het bedrijf nu samen met adviseurs te gaan kijken naar het introduceren van een strategische partner en/of een gedeeltelijk of gehele verkoop van Grubhub. Het aantal bezorgde maaltijden stokte ook in het eerste kwartaal. In totaal verwerkte het bedrijf 264 miljoen orders, dat is vrijwel hetzelfde als in dezelfde periode vorig jaar. Toen profiteerde het bedrijf nog van coronamaatregelen in enkele landen waarin het actief is, zoals Nederland. Doordat de groei stagneert, stelt de maaltijdbezorger ook zijn verwachtingen van komend jaar naar beneden.Verwachtingen somberder
Het bedrijf gaat zich in 2022 focussen op het vergroten van de winst en het versterken van zijn positie. Groen: âWe verwachten gedurende dit jaar een geleidelijke verbetering en dat we naar een positief ebitda (winst voor belastingen, rente en afschrijvingen) gaan volgend jaar.â Vorig jaar draaide het bedrijf nog een verlies van ⬠1 miljard.Flitsbezorging
JET geeft ook aan dat zij veel kansen zien in snelle (flits)thuisbezorging. Onlangs ging het dochterbedrijf Thuisbezorgd.nl een samenwerking aan met Albert Heijn en Spar om boodschappen te gaan bezorgen. De maaltijdbezorger breidde ook de samenwerking met fastfoodketen McDonaldâs verder uit.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp