Skip to content

Marktaandeel duurzame keurmerken stabiel

Het marktaandeel van producten met een onafhankelijk keurmerk is afgelopen jaar nagenoeg gelijk gebleven op 21%.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
De omzet in producten met bio-keurmerk is met 0,5% gegroeid naar ruim €1 miljard. - Foto: Koos Groenwold premium

De omzet in producten met bio-keurmerk is met 0,5% gegroeid naar ruim €1 miljard. - Foto: Koos Groenwold

Het marktaandeel van producten met een onafhankelijk keurmerk is afgelopen jaar nagenoeg gelijk gebleven op 21% (+0,1%).

Dit is positief nieuws voor de aanbieders van duurzame producten.
De omzet van producten met duurzaamheidskeurmerk steeg in 2020 nog explosief met 22,8% als gevolg van corona. In 2021 daalde deze omzet weliswaar met 1,2% naar € 6,4 miljard, maar minder sterk dan de totale foodomzet (-2,1%). Hierdoor nam het aandeel van duurzame keurmerken toch toe, blijkt uit cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.
Ketenmanager Maurits Steverink verwacht dat de groei in aandeel komende jaren doorzet. “Dit onder andere door de algehele omschakeling van kip naar het Beter Leven-keurmerk met 1 ster. Op dit moment bestaat ruim 20% van de kip uit producten met het Beter Leven-keurmerk en dit zal naar 100% gaan eind 2023. Daarnaast zal de warme belangstelling voor biologisch vanuit de markt, de Europese Unie en de Nederlandse overheid een positief effect hebben.”

Retail zet stappen om assortiment te verduurzamen

De stijging van de voedselprijzen zal de groei volgens Steverink hoogstens wat vertragen, maar zeker niet tegenhouden. Hij is enthousiast over de stappen die de Nederlandse retail zet wat betreft de verduurzaming van hun productassortiment. Hij kent geen ander land waar zo veel plusconcepten met succes in de markt worden gezet. Opvallend is dat de omzet in producten met bio-keurmerk (+0,5%) en ASC-keurmerk (+5,4%) afgelopen jaar nog wel is toegenomen. Voor bio gaat het om een omzet van ruim € 1 miljard, voor ASC om € 365 miljoen. De omzetten van producten met andere duurzaamheidskeurmerken daalden.

Aandeel duurzame vis groeit

Met een ‘duurzaam-aandeel’ van 81,4% (2020: 82,9%) blijft eieren de meest duurzame categorie. Opvallend is de stijgende lijn in vis. Dit aandeel nam toe van 77,5% naar 79,4%. Koffie, thee en cacao is de derde grootse categorie in omzetaandeel met 49,6% (2020: 49,7%). Binnen vlees en vleeswaren groeide het duurzaamheidsaandeel naar 44,1%. (2020 43,6%)

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen