Winkels met brood, banket en zoetwaren stegen met 4,7% het meest in aantal. - Foto: ANP
Het aantal winkels in de foodsector is afgelopen jaar met 3,4% toegenomen.
Winkels met brood, banket en zoetwaren stegen met 4,7% het meest in aantal. Daarna volgen supermarkten en winkels in overige voedingsmiddelen met beide een toename van 4,4%. Dit meldt statistiekbureau CBS op basis van nieuwe voorlopige cijfers.
Op 1 januari 2022 waren 83.800 fysieke winkelvestigingen in Nederland, 655 meer dan een jaar eerder. Hiermee steeg het aantal winkels voor het eerst sinds 2010. Op provinciaal niveau was de groei het sterkst in Zuid-Holland (1,5%) en Overijssel (1,2%). Alleen in Groningen nam het aantal winkels af (-0,7%).
13.000 winkels minder dan in 2010
Ondanks de lichte stijging van 0,7% ten opzichte van een jaar eerder waren er op 1 januari 2022 ruim 13.000 fysieke winkels minder dan op het hoogtepunt in 2010. In vergelijking met 1 januari 2020, net voor de start van de coronapandemie, is het aantal fysieke winkels licht afgenomen (-0,4%). Net als in 2020 nam het aantal webwinkels in 2021 fors toe, met 28%.
Veruit de grootste groep bestaat uit kledingwinkels, goed voor ruim 16% van alle fysieke winkels op 1 januari 2022. De grootste groep in food zijn supermarkten, met 6.400 vestigingen goed voor een aandeel van bijna 8%.
Het aantal winkels met non-foodproducten bleef nagenoeg gelijk, al zijn er grote verschillen per categorie. Zo nam het aantal doe-het-zelfzaken met 3,1% toe, maar daalde het aantal boekwinkels met 8,1%.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp