Koffietelers kunnen de rekening bij Syngenta voldoen door koffiebonen te leveren. Onder de merknaam Nucoffee wordt die op de markt gebracht. - Foto's: Martin Smits
Syngenta brengt een theesoort op de markt die is gemaakt van de bessen waar koffiebonen in groeien.
Het agroconcern rekent in Brazilië zoân 4.000 koffietelers tot zijn klantenkring. Al zoân 25 jaar werkt het ook met de telers samen om de koffie op de markt te brengen. Waar het op neerkomt is dat de telers de rekening bij Syngenta kunnen voldoen door koffiebonen te leveren. Onder de merknaam Nucoffee wordt die op de markt gebracht. En dat is een serieuze business geworden. Afgelopen april was het nog groot vertegenwoordigd op de Specialty Coffee Expo 22 in Boston (Verenigde Staten).
Cascara-thee
Op Agrishow in Ribeirão Preto (Brazilië), die van 25 tot 29 april werd gehouden, presenteerde het Cascara-thee. Die wordt gemaakt van de schil van de bessen waar de koffiebonen in groeien. Het kan zowel koud als warm worden gedronken en heeft wat van de smaak van hibiscus-thee. Cascara-thee is in Zuid-Amerika al enkele jaren als niche-product op de markt. In Jemen en Ethiopië is het naar verluidt al veel langer bekend. Voor Syngenta is Cascara nu nog een proef en zal naar verwachting dit jaar in Brazilië op de markt worden gebracht.
{{foto,2}}
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp