Pointer heeft een half jaar lang de wekelijkse folders van vier grote supermarktketens bekeken. Foto: ANP
In dit artikel
Supermarkten promoten nauwelijks biologisch voedsel in hun folders.
Slechts 2% van de aanbiedingen in de folders gaat over biologisch eten en drinken, blijkt uit onderzoek van het journalistieke onderzoeksplatform Pointer.
Pointer heeft een half jaar lang de wekelijkse folders van vier grote supermarktketens bekeken. Er is geteld hoeveel aanbiedingen er waren van eten en drinken en welk aandeel daarvan biologisch was. Bij Albert Heijn, Plus en Lidl was ongeveer 2% van de voedselaanbiedingen in de folders biologisch. Bij Aldi was dit ongeveer 1%. Albert Heijn had een gemiddelde van 1,6 biologische aanbiedingen per week. Bij Plus was dit 2,3. Lidl kwam op een score van 2,1 aanbiedingen en Aldi had gemiddeld 1 biologische aanbieding per week.
Verkoop biologisch stimuleren
Pointer maakt twee kanttekeningen bij deze scores. Bij Lidl en Plus wordt het aandeel biologisch positief beïnvloed door een week waarin extra veel biologische producten worden gepromoot. Daarnaast maakt Plus in de folders veel reclame voor hun slijterij, wat het percentage biologisch nadelig beïnvloedt. Pointer heeft alleen het aantal aanbiedingen geteld in de folders, niet het aantal producten dat hoorde bij een aanbieding. Dat was volgens Pointer niet te achterhalen. Supermarkten laten aan Pointer weten dat ze de verkoop van biologische voeding willen stimuleren. Pointer ziet dat niet terug in hun folders.
Plannen biologische landbouw
De Europese Commissie wil dat in 2030 een kwart van de boeren in de EU biologisch werkt. In Nederland is dat momenteel 4%. Het marktaandeel van biologisch eten is ruim 3% en de omzet groeide afgelopen jaar met 0,5%, volgens Pointer. Vorige week stemde het Europees Parlement in met de plannen voor de biologische landbouw in de EU. Maar eerst moet een studie worden gedaan naar de economische gevolgen van de plannen. Daarnaast heeft het parlement de verplichting weggestemd dat in 2030 op een kwart van de landbouwgrond biologisch wordt geteeld.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp