De Consumentenbond lanceert het predicaat Groene Keuze om consumenten te helpen met het maken van duurzame keuzes. - Foto: Consumentenbond
In dit artikel
De Consumentenbond heeft sinds vandaag niet alleen meer het predicaat Beste uit de Test en Beste Koop, maar ook Groene Keuze.
Met dit predicaat hoopt de Bond dat het makkelijker wordt om een duurzame keuze te maken.
De Consumentenbond kent het predicaat toe aan producten en diensten die op het testonderdeel duurzaamheid minimaal een 7 scoren. De onderzoekers kijken hiervoor naar de ingrediënten op de verpakkingen, gebruikte materialen en energieverbruik van de producten. Ook keurmerken worden in acht genomen op voedingsproducten. De bond hoopt met dit nieuwe predicaat producenten te stimuleren om duurzamere producten te maken.
Greenwashing
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: âConsumenten hebben grote behoefte aan eerlijke en onafhankelijke informatie over de milieu-impact van spullen. Claims van fabrikanten vertrouwen ze niet blindelings. Soms is dat terecht: er is veel greenwashing.â Het predicaat is net als alle andere onafhankelijk.
Loze kreten
In 2021 deed de Consumentenbond onderzoek naar Greenwashing in supermarkten, daaruit bleek dat niet alle claims op verpakkingen waardevol zijn. Kreten als âecoâ, ânatuurlijkâ en âvoor een betere wereldâ zeggen volgens de Bond niks over duurzaamheid van het product. Zonnebrand is als eerste getest op duurzaamheid, later dit jaar volgen andere gebruiksvoorwerpen zoals stofzuigers.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst