Skip to content

Groene keuze is wéér een keurmerk erbij

Het is wéér een keurmerk erbij.

Updated on:
Commentaar
Sustainable food
Foto: Canva premium

Foto: Canva

Voor insiders was het al lang duidelijk, voor de buitenwacht misschien confronterend.

KRO/NCRV-onderzoeksprogramma Pointer concludeerde zondagavond dat te weinig mensen betalen voor duurzaam vlees. Voorloopster en varkensboerin Annechien ten Have staat op de rand van de afgrond.

Programmamaker Teun van de Keuken vond een dozijn rapporten, nota’s en visies over duurzaam produceren, kringlooplandbouw en eiwittransitie. Stikstof, biodiversiteit, broeikasgassen en dierenwelzijn vergen allemaal nogal wat van boer en tuinder. En de consument, zo blijkt, zit helemaal niet te wachten op duurzame, en veelal duurdere producten. Beter Leven? PlanetProof? De geïnterviewde consument had geen benul.

Speelt de portemonnee een te grote rol?

Dit is stuitend. Is het desinteresse? Speelt de portemonnee een te grote rol? En als dat zo is, dan drijven de inflatiecijfers deze groep nog verder af. Of ziet de consument door de bomen het bos niet meer? Keurmerken te over.

Consumentenbond

De Consumentenbond hoopt nu met het predicaat Groene Keuze duidelijkheid te verschaffen. Het keurmerk geeft een overall-score. Op zich een goed idee, maar niet voor voedingsmiddelen. Er verdwijnt niks. Groene Keuze komt niet voor bio, PlanetProof, FairTrade of Beter Leven. Het is wéér een keurmerk erbij. Er moet een heel traject aan tests, scores en ranking worden opgetuigd. En voor de op prijs georiënteerde koper maakt het sowieso niet uit. Je zou van de Consumentenbond meer goochem verwachten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Jan Vullings

Hoofdredacteur