Foto: ANP
In dit artikel
De Reclame Code Commissie (RCC) stelt Wakker Dier in het gelijk over de kip van Albert Heijn.
De Zaanse grootgrutter prijst zijn kip ten onrechte aan met de claim ‘een vitaler ras met meer ruimte’. “Albert Heijn bedondert zijn klanten én de kippen”, zo zegt Anne Hilhorst namens Wakker Dier, dat de RCC-uitspraak naar buiten bracht. Volgens Wakker Dier is er geen supermarkt die zijn kippen minder ruimte geeft, maar zijn er wel zes supermarkten die hun kippen meer ruimte bieden.
Reactie Albert Heijn
Albert Heijn laat in een reactie weten dat de supermarktketen begin 2016 voor zijn ‘reguliere kip’ op een ander kippenras is overgestapt. Dit ras groeit langzamer en is sterker en vitaler dan de kip die voorheen werd gehouden. “Daar verwijst de claim naar. We doelen niet op de leefomstandigheden van kippen van andere supermarkten, zoals Wakker Dier stelt”, aldus Pauline van den Brandhof, woordvoerder namens Albert Heijn.
Grootste aanbieder
Volgens Van den Brandhof is Albert Heijn al geruime tijd bezig om vanaf medio april een nieuwe richting in te slaan met de communicatie rondom de Albert Heijn-kip. “Dit betekent dat de huidige claim ‘een vitaler ras met meer ruimte’ wordt losgelaten en wordt vervangen door een nieuwe claim. Dit staat los van de uitspraak van de RCC”, aldus Van den Brandhof, die erop wijst dat Albert Heijn van de meest verkochte kipproducten ook een scharrel- en een biologisch alternatief biedt. “Het gaat om een kwart van het totale aanbod. Dat maakt Albert Heijn de grootste aanbieder van scharrel- en biologische kip in Nederland.”