Skip to content

Online marktplaats van horeca voorkomt voedselverspilling

Het horeca-platform TIPPR is een online marktplaats gestart voor imperfecte voedingsmiddelen en producten.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Groothandels en fabrikanten kunnen onverkoopbare producten aanbieden op het platform. - Foto: ANP premium

Groothandels en fabrikanten kunnen onverkoopbare producten aanbieden op het platform. - Foto: ANP

Het horeca-platform TIPPR is een online marktplaats gestart voor imperfecte voedingsmiddelen en producten.

Het horeca-platform TIPPR is een online marktplaats gestart voor imperfecte voedingsmiddelen en producten. Fabrikanten en groothandelaren kunnen op het platform No Waste producten aanbieden die niet meer verkocht kunnen worden, bijvoorbeeld doordat de houdbaarheidsdatum nadert of omdat de verpakking is beschadigd. Horecaondernemers of restauranteigenaren kunnen op het platform dergelijke producten kopen voor een gunstige prijs.

Goedkoper inkopen

TIPPR wil met het platform twee dingen bereiken. Allereerst moet het voedselverspilling tegengaan. Daarnaast kunnen horecaondernemers goedkoper inkopen, meldt TIPPR op de website. “Na twee jaar corona en door de inflatie moeten horecaondernemers duurder inkopen. Ze hebben steeds minder marge.”

Volgens TIPPR vindt 35% van de voedselverspilling plaats in de horecaketen. Elk jaar gaat 1,6 miljard ton voedsel wereldwijd verloren of wordt verspild. Dat is een derde van de totale hoeveelheid voedsel, volgens TIPPR. “Alleen al in Nederland verspillen we jaarlijks 2 miljard kilo voedsel. Dat is een file van Utrecht naar Barcelona met bumper aan bumper rijdende vrachtwagens gevuld met voedsel. Stel je eens voor hoeveel grond, energie en water we beter kunnen benutten. Voedselverspilling is een van de belangrijkste manieren om de wereldwijde uitstoot van CO2 tegen te gaan.”

Overschotten door beperkt inzicht in vraag en aanbod

TIPPR No Waste verzamelt producten van fabrikanten en leveranciers die aan de horeca leveren voordat deze producten verloren gaan of verspild worden. Deze overschotten ontstaan volgens TIPPR doordat fabrikanten beperkt inzicht in vraag en aanbod hebben.

“Hierdoor kunnen ze niet optimaal produceren en inkopen. Er zijn nog te veel blinde vlekken omdat fabrikanten niet weten wat de vraag vanuit de horeca is. Daarnaast is een van de belangrijkste oorzaken van voedselverspilling de korte houdbaarheid. Ook beschadigde en verouderde etiketten/verpakkingen zorgen voor verspilling. Hierdoor kan een fabrikant of groothandel het niet meer verkopen en wordt het weggegooid. We willen dat in 2030 deze voedselverspilling is geëlimineerd.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur