De omzet van supermarkten daalde met 1,6% en het volume nam af met 6,2%. Foto: ANP
Supermarkten in Nederland maakten in het eerste kwartaal van dit jaar minder omzet dan een jaar eerder.
Ook het volume aan producten dat via dit kanaal werd verkocht daalde. Voor de voedingsspeciaalzaken was er wel groei in volume en omzet. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
De omzet van supermarkten daalde met 1,6% en het volume nam af met 6,2%. Voor de voedingsspeciaalzaken was er een positieve ontwikkeling. De omzet groeide met 5,2% en het volume nam toe met 1,3%. In totaal nam de omzet van winkels in voeding en genotmiddelen af met bijna een procent en daalde het volume met 5,4%.
Speciaalzaken houden consument vast
In het eerste kwartaal van 2021 waren de restaurants gesloten vanwege de coronalockdown. Consumenten waren aangewezen op supermarkten en voedingsspeciaalzaken. Deze laatste groep heeft de consument kunnen vasthouden en realiseerde ook zonder een lockdown groei in volume en omzet.
Omzet voedingsmiddelenindustrie hoger
CBS publiceerde ook cijfers over de industrie in het eerste kwartaal. De industriële branche van voedings- en genotmiddelen maakte 20% meer omzet dan een jaar eerder. De productie nam echter af met 2,6%. In de voedingsmiddelenindustrie daalde de productie met 1,3% en nam de omzet toe met 19,5%. De drankenindustrie zag de productie juist fors groeien met ruim 20% en de omzet nam toe met ruim 27%.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst