Skip to content

Ecotone investeert in productie plantaardige zuivel

Het bedrijf heeft een sterke biologische en plantaardige missie.

Afbeelding premium

Foto: Canva

Ecotone, het vroegere Wessanen, investeert miljoenen in een productielocatie voor plantaardige zuiveldranken. Het bedrijf heeft een sterke biologische en plantaardige missie.

€ 20 miljoen. Dat bedrag gaat het bedrijf Ecotone investeren in een Italiaanse productielocatie voor plantaardige dranken. Daarmee wil het de productie van de dranken opvoeren met 27 miljoen liter per jaar. Dat is een groei van de productiecapaciteit van 30%. Ecotone maakte de investering vorige week bekend en stelt dat met de uitbreiding de fabriek een van de grootste productielocaties voor plantaardige dranken in Europa ontstaat.

Leider op gebied van plantaardige voeding

Ecotone noemt zichzelf een ‘missiegedreven bedrijf, een biologische pionier en een leider op het gebied van plantaardige voeding’. De naam Ecotone wordt nog niet zo lang gebruikt. Het bedrijf was voor november 2020 bekend als Wessanen en heeft zijn roots in Nederland. Anderhalf jaar geleden verhuisde het zijn hoofdkantoor van Amsterdam naar Frankrijk en veranderde de naam om de nadruk te leggen op biologische en gezonde voeding. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren steeds meer de slag gemaakt naar biologische en vegetarische voeding en stootte activiteiten die daar niet binnen vielen dan ook af. De missie bij de naams- en koerswijziging werd om het aandeel van de omzet in biologische producten te laten groeien tot 90% in 2030. Het aandeel vegetarische producten moet toenemen tot 95%. Daarnaast wil het tegen die tijd dat tweederde van de producten niet gebaseerd is op de ‘negen overgeconsumeerde grondstoffen’ zoals tarwe, rijst, soja, mais en palmolie. Ecotone heeft negen productielocaties, in Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Het produceert de in Nederland bekende merken Clipper (thee), Abbot Kinney’s (plantaardige zuivel) en Zonnatura (verschillende voedingsmiddelen) en daarnaast merken als Bjorg, Bonneterre en Isola Bio.

Concurrentievermogen versterken

Met de aangekondigde investering in een fabriek in Badia Polesina in Noord-Italië, wil het bedrijf zijn concurrentievermogen versterken en de duurzaamheid van zijn activiteiten te bevorderen. De focus ligt onder andere op automatisering. Hierdoor vermindert het gebruikt van plastic met 15% en is er minder CO2-uitstoot. Ook is een systeem waarbij het waswater een biologische behandeling krijgt en vervolgens wordt hergebruikt in de landbouw. Ook wordt energie teruggewonnen uit de productieprocessen, wat de fabriek voor 40% in energie voorziet. Het bedrijf heeft sinds 1993 een fabriek in de Italiaanse plaats en is een belangrijke locatie vanwege de meer dan 100 boeren die rondom de fabriek op 4.500 hectare de biologische grondstoffen telen. In de fabriek zijn vijf productielijnen waarop samen jaarlijks 120 miljoen liter plantaardige dranken gemaakt wordt. De helft daarvan is bestemd voor de Franse markt, waar Ecotone 60% van zijn omzet maakt. Hoewel Nederland geen grote afzetmarkt meer is voor het inmiddels Franse bedrijf, zijn de erfenissen van de Nederlandse oorsprong met de merken Abbot Kinney’s en Zonnatura nog steeds belangrijk voor het doel van het bedrijf een grote speler te zijn in biologische en plantaardige voeding.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur