Het grootste A-merk in Nederland is nog steeds Marlboro, goed voor een omzet van € 613,8 miljoen (+10,3%). Op de tweede plek staat Coca Cola met een omzet van € 389,1 miljoen (+1,8%). - Foto: ANP
In dit artikel
De 100 grootste A-merken in het supermarktlandschap hebben een jaaromzet van â¬Â 9,9 miljard opgeleverd (in de periode tot en met week 44 2021). Dat blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 die onderzoekbureau IRI Nederland opstelt in opdracht van Distrifood.
Huismerken hebben marktaandeel verloren
Opvallend is dat ook huismerken marktaandeel hebben verloren. Dat betekent volgens het onderzoeksbureau dat met name de âkleinereâ merken, die net buiten de Top 100 vallen, marktaandeel hebben gewonnen van de grotere merken in de Top 100. Voorbeelden van deze âkleinereâ merken zijn: Bacardi, Garden Gourmet, Kips, Kinder, Rivella, Go-Tan, Affligem, Katja, Zuivelhoeve en Lindt.Top 5
De rangschikking in de top 5 bleef ongewijzigd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het grootste A-merk in Nederland is nog steeds Marlboro, goed voor een omzet van â¬Â 613,8 miljoen (+10,3%). Op de tweede plek staat Coca Cola met een omzet van â¬Â 389,1 miljoen (+1,8%). Op een derde plek staat eveneens een tabaksmerk, Camel, goed voor een omzet van â¬Â 385,7 miljoen (+20,8%). Heineken en Campina staan op een vierde en vijfde plek met een omzet van respectievelijk â¬Â 300,6 miljoen (+2,8%) en â¬Â 270,7 miljoen (-1,9%). Het merk dat dit jaar het sterkst geklommen is in de ranglijst, met een stijging van 14 plaatsen naar plek 60, is Starbucks.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij