Afbeelding: Canva en Dierenbescherming
Het Beter Leven-keurmerk voor zuivel groeit mondjesmaat.
Extra inkomsten met keurmerk
Goed teken is ook dat je de deelnemende melkveehouders niet hoort klagen. Jumbo betaalt de leveranciers van melk met Beter Leven-keurmerk 1 ster een plus van 4,5 cent per kilo melk bovenop de weidepremie. Ook Lidl betaalt extra voor de geleverde melk, bovenop de meerprijs die zij al ontvangen voor hun biologische melk. Hoeveel wil de supermarktketen niet kwijt, maar je mag aannemen dat dit niet minder is dan voor melk met 1 ster. Lidl geeft daarbij aan dat het gaat om een samenwerking van meerdere jaren. Dat biedt zekerheid bij investeringen. Duidelijk is dat de verschillende concepten melkveehouders opties bieden om extra inkomsten te genereren. Als je wil, sluit je aan en anders niet. Natuurlijk zal het niet elke melkveehouder passen, maar de vele concepten bieden melkveehouders een verscheidenheid aan keuzes. Daar mag je als sector blij mee zijn.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp