Skip to content

Bidfood en Hanos over op Beter Leven-kip

De horecagroothandels Bidfood en Hanos gaan kipproducten van hun huismerk voorzien van ten minste één Beter Leven-ster.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
De overstap van Bidfood en Hanos heeft betrekking op onbewerkte kip van het huismerk. - Foto: ANP

De overstap van Bidfood en Hanos heeft betrekking op onbewerkte kip van het huismerk. - Foto: ANP

De horecagroothandels Bidfood en Hanos gaan kipproducten van hun huismerk voorzien van ten minste één Beter Leven-ster. Dat bericht Wakker Dier.

Groothandel Sligro kondigde vorig jaar al aan over te stappen op Beter Leven-kip. Bidfood en Sligro switchen in 2023, Hanos uiterlijk in 2024. De overstap heeft betrekking op onbewerkte kip van het huismerk. De groothandels streven ernaar ook met hun bewerkte kipproducten, zoals vleeswaren en gerookte kip, over te stappen, maar doen daarover volgens Wakker Dier geen harde toezeggingen.

De retail in Nederland maakte vorig jaar bekend vóór eind 2023 voor koelverse kip over te schakelen op Beter Leven-kip met minimaal 1 ster, nadat Albert Heijn daar in maart als eerste toe had besloten. In november deed ook Sligro zo’n toezegging als eerste groothandel. Het grote verschil is dat supermarkten het keurmerk op de verpakking kunnen vermelden en het dus voor marketingdoeleinden kunnen gebruiken, terwijl dat voor horeca en foodservice in mindere mate geldt.

Better Chicken Commitment

Bij het internationale Better Chicken Commitment (BCC) dat in opkomst is, zijn juist veel groothandels en foodservicebedrijven aangesloten. Bij BCC moet niet alleen de verse, onbewerkte kip voldoen aan bepaalde criteria, maar álle kip.

Snel delen