Foto: ANP
Voor supermarkten moet het niet zo moeilijk zijn de CO2-uitstoot van je aankopen op de kassabon te vermelden. Want wie weet voor hoeveel uitstoot hij verantwoordelijk is, past wellicht zijn gedrag aan.
Rabobank schat CO2-voetafdruk via betalingsverkeer
Bij Rabobank denken ze dat ook. Die brachten onlangs een bericht naar buiten dat ze de CO2-voetafdruk van de consument gaan schatten aan de hand van je betalingsverkeer. Persoonlijk lijkt me dat nog een hele uitdaging: als ik bij de onbemande pomp benzine tank, is dat niet zo moeilijk; maar of mijn â¬Â 50 boodschappen bij de Jumbo veel Friese veenweidekaas of juist Griekse walnoten bevat, lijkt me lastig te bepalen. Blijkbaar hebben de wizzkids uit de fintech daar wat op verzonnen. Economen stoppen de kosten van die CO2-uitstoot liever in de prijs, maar zolang dat niet gebeurt, lijkt het me toch een goede zaak om te proberen de informatie op zoân soort manier bij de consument te krijgen. Het initiatief van de bank is dus te prijzen. Volgens mij kunnen de supermarkten ook nog heel wat slagen maken. Het moet niet zo moeilijk zijn de CO2-uitstoot van je aankopen op de kassabon te vermelden. Een Noorse supermarktketen doet dat al enige tijd.Nu wordt de capaciteit van de automatiseringsafdeling ingezet om mij er na drie weken aan te herinneren dat ik al enige tijd geen Friese nagelkaas heb gekochtEen stap verder is om die kassabon ook nog even digitaal na te sturen, met de gekochte producten gesorteerd op CO2-uitstoot en eventueel een alternatief in dezelfde categorie met minder emissies. Nu wordt de capaciteit van de automatiseringsafdeling ingezet om mij er na drie weken aan te herinneren dat ik al enige tijd geen Friese nagelkaas heb gekocht en dat er een persoonlijke bonuskorting is als ik een herhaalaankoop doe. Als je dat kunt, dan is een klimaatadviesje over het aankoopgedrag een peulenschil, en misschien ook motiverend voor de medewerkers van de automatiseringsafdeling.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp