Foto: Roel Dijkstra
Het promoten van emissiearm of klimaatneutraal rundvlees is lastig in deze tijd. Dat komt omdat consumenten wereldwijd recordprijzen betalen voor rundvlees. Terwijl de gestegen kosten in de productieketens nog niet eens volledig zijn doorberekend in de prijzen die consumenten betalen.
Voorbeelden emissiearm vlees
Rabobank noemt drie voorbeelden van emissiearm vlees. Een grote vleesproducent in Australië lanceerde in 2019 een klimaatneutraal rundvleesmerk. Onlangs heeft een grote supermarkt het klimaatneutrale rundvlees in de schappen gelegd van enkele winkels. Een groot vleesbedrijf in Nieuw-Zeeland introduceerde begin dit jaar zijn eerste klimaatneutrale rundvleesproduct in de Verenigde Staten. Vorige maand presenteerde een grote Britse supermarkt een plan om in 2030 klimaatneutraal rund- en lamsvlees te verkopen. Het terugdringen van de CO2-uitstoot kost de vleesproducenten geld, constateren de analisten. Daar moeten uiteindelijk extra inkomsten tegenover staan. Rabobank onderscheidt vijf mogelijkheden:-
Klimaatneutraal rundvlees opent nieuwe afzetmarkten, bijvoorbeeld bij supermarken of foodservicebedrijven die hun CO2-uitstoot willen verlagen.
-
Het kan zorgen voor goedkopere leningen bij banken.
-
Het streven naar klimaatneutraliteit kan leiden tot efficiëntere productieprocessen, bijvoorbeeld door energiebesparing.
-
Producenten kunnen extra geld vragen voor het vlees.
-
Carboncredits kunnen een extra inkomstenbron opleveren.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp