Skip to content

Combinatie hogere prijs en informatie verlaagt vleesaankoop

Door de prijs van vlees te verhogen én consumenten te informeren over de milieu-impact van vleesproductie koopt een huishouden wekelijks 36% minder vlees.

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: Joris Telders premium

Foto: Joris Telders

Door de prijs van vlees te verhogen én consumenten te informeren over de milieu-impact van vleesproductie koopt een huishouden wekelijks 36% minder vlees. Enkel een prijsverhoging of enkel informatie, heeft minder tot geen effect op het kopen van vlees in de supermarkt. Dat blijkt uit onderzoek door het RIVM en de Vrije Universiteit.

In het onderzoek werden consumenten gevraagd een week lang boodschappen te doen in een virtuele supermarktomgeving. Bij één groep werden de prijzen van vlees met 30% verhoogd. Bij het binnengaan van de online supermarkt werden de deelnemers op de hoogte gebracht van de prijsstijging door middel van een melding dat de overheid de prijzen van vlees verhoogd heeft door een belasting.

Een andere groep kreeg, voordat ze de virtuele supermarkt inging een melding over de impact van vlees op het milieu: ‘De overheid wil de vleesconsumptie in Nederland verminderen omdat vleesproductie schadelijk is voor het milieu. Door minder vlees te kopen, kun je helpen de milieuschade door vleesproductie te verminderen.’

Bij een derde groep werden de twee maatregelen van prijsverhoging en informatie gecombineerd. Een vierde groep was de controlegroep waarbij reguliere voedselprijzen golden en deelnemers geen meldingen kregen.

Minder vlees kopen

In de groep waarbij de prijzen waren verhoogd en de deelnemers de melding kregen over de milieu-impact van vlees, werd 367 gram vlees per huishouden per week minder gekocht in vergelijking met de controlegroep. In de groep waarbij alleen de prijs werd verhoogd, werd 144 gram minder vlees gekocht in vergelijking met de controlegroep. Deelnemers die informatie over de milieu-impact kregen, kochten evenveel vlees als de controlegroep.

De onderzoekers stellen dat de resultaten uit het onderzoek gebruikt kunnen worden om onderbouwde beleidsmaatregelen te ontwerpen om vleesaankopen te verminderen. RIVM zet zich in voor een gezonde bevolking en een gezonde leefomgeving. Dat doet het met wetenschappelijk onderzoek en advies aan de overheid, professionals en burgers.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur