De biodiesel is geschikt voor schepen en zware vrachtwagens. Foto: Canva
Cargill bouwt in Gent een fabriek waar gebruikte voedingsolie wordt omgezet in biodiesel.
Geschikt voor schepen en zware vrachtwagens
Cargill verwerkt in Gent diverse soorten vloeibare gebruikte voedingsoliën en vetten, zoals gebruikte bakolie, talg en residuen van de productie van voedingsolie en maakt daar biodiesel van. De biodiesel is geschikt voor schepen en zware vrachtwagens. De EU heeft in de Green Deal vastgelegd dat Europa in 2050 het eerste klimaatneutrale continent ter wereld moet zijn. Volgens Cargill wordt een kwart van de uitstoot van broeikasgassen in Europa veroorzaakt door transport. Het was tot nu toe moeilijk hernieuwbare brandstoffen geschikt te maken voor zware vrachtwagens en de zeevaart. âOnze biodiesel geproduceerd uit voedingsolie-afval en olie-residuen biedt een kosteneffectieve aanpak om aan deze behoefte te voldoenâ, stelt het concern. Volgens Cargill kunnen gebruikers zo de ecologische voetafdruk van hun transport verlagen. Cargill heeft al meer fabrieken in de wereld waar alternatieve brandstoffen worden geproduceerd, zegt Alexis Cazin, directeur van Cargill Biodiesel & Carbon. âDeze vormen een brug naar een toekomstig, koolstofvrij transportsysteem.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp