Marco Agema is eigenaar van adviesbureau Denken Doen Duurzaam: “Het is mij een doorn in het oog dat snacks altijd worden bestempeld als ongezond. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn.” – Foto: Jan Willem van Vliet
In dit artikel
Marco Agema (48), eigenaar van adviesbureau Denken Doen Duurzaam, ontwikkelt samen met onder meer studenten nieuwe, toekomstbestendige snacks zoals hybride frites met aardappel- en pompoenpoeder. Daarbij probeert hij zo circulair mogelijk te werken en de biodiversiteit te stimuleren. Helaas zijn nog veel te weinig bedrijven hiermee bezig, merkt hij. âEr moet een enorme inhaalslag komen.â
Vet-, zout- en suikerreductie worden steeds belangrijker. Wees daar klaar voor en ga experimenterenHeel bewust richt hij zich vooral op het ontwikkelen van gezonde frituursnacks. âDeze snacks worden omarmd door een brede doelgroep, die ik heel graag wil meenemen in het proces van betere voeding. Bovendien is het mij een doorn in het oog dat snacks altijd worden bestempeld als ongezond. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Wij stellen bijvoorbeeld bepaalde voorwaarden om met onze producten te werken.â
Plantaardige bitterbal
In samenwerking met coöperatie de Graanrepubliek ontwikkelt Agema een duurzame bitterbal, die is gekoppeld aan de circulaire gedachte, het maken van een gezonde keuze en verbeteren van de biodiversiteit. âDe plantaardige bitterbal bestaat uit 28 verschillende ingrediënten. Daarbij gebruiken we zoveel mogelijk lokale producten van de bij de coöperatie aangesloten boeren.â Daarin gaat hij heel ver. âNaast plantaardige eiwitten gebruik ik verschillende specerijen zoals kruidnagel, die helaas uit het buitenland komt. Daarom heb ik met de boeren afgesproken dat wij op zoek gaan naar een product dat de smaak van kruidnagel benadert. Zo kunnen we over een jaar of vier, vijf onze eigen, lokale specerijen toevoegen.â Dat is ook de reden om de snack âbeterbalâ te noemen. âSamen met studenten en partners van de Graanrepubliek probeer ik hem iedere keer beter te maken. In een jaar tijd hebben we belangrijke stappen gezet en een smaakvolle basis ontwikkeld.âHybride frites
Een ander product waar Agema aan werkt is hybride frites van aardappel- en pompoenpoeder. âVier studenten van het MBO Terra-College in Groningen vroegen of ik hen wilde helpen met het ontwikkelen van een nieuw product op basis van pompoenen die boeren niet kunnen afzetten, omdat ze niet worden geaccepteerd in de markt. Samen hebben wij de pompoenpatat ontwikkeld.â De patat was een succes. In 2019 wonnen de studenten hiermee de landelijke MBO Challenge Voedselverspilling. De ondernemer is nog lang niet uitontwikkeld. âIk ben bezig met het ontwikkelen van hybride frites, bestaande uit aardappel- en pompoenpoeder. Deze frites zijn vergelijkbaar met raspatat, dat uit aardappelzetmeel bestaat. Ik denk dat dit een van de snacks van de toekomst wordt.âMeer samenwerking
Agema vindt het belangrijk om studenten bij zijn innovaties te betrekken. âAls ondernemer ben je verantwoordelijk voor opvolging in je vakgebied. Zowel kleine als grote ondernemers kunnen een bijdrage leveren aan meer kennis in het vak.â Hij raadt aan om ook met andere bedrijven samenwerking te zoeken. âDelen is vermenigvuldigen. Ik zie het als een vliegwiel. Als je de grote en kleine foodbedrijven meekrijgt, raakt alles in een stroomversnelling.â Dat is volgens hem hard nodig. âVet-, zout- en suikerreductie worden steeds belangrijker. Wees daar klaar voor en ga experimenteren. Er ontstaan veel nieuwe concepten en die winnen keihard terrein. Dat komt doordat ze een specifieke doelgroep aanspreken en die doelgroep wordt steeds groter. Wacht niet te lang. Straks heb je geen keuze meer.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst