Dirk Jacobs is directeur-generaal van FoodDrinkEurope, de brancheorganisatie van de voedsel- en drankenproducenten in Europa. - Foto: FoodDrinkEurope
De voedingsmiddelenproducenten in Europa hebben duurzaamheidsdoelen vastgesteld.
De voedingssector wil in 2050 klimaatneutraal zijn, hetzelfde doel dat de Europese Commissie in de Green Deal heeft gesteld. De sector gebruikt geen grondstoffen meer die gelinkt kunnen worden aan ontbossing of verlies aan biodiversiteit. Alle grondstoffen moeten op een duurzame manier zijn geteeld. Daarnaast wil brancheorganisatie FoodDrinkEurope dat in 2030 de voedselverspilling is gehalveerd. En in 2030 zijn alle verpakkingen die de voedsel- en drankenproducenten gebruiken recyclebaar of herbruikbaar. In 2025 moet al 10 miljoen ton gerecycled plastic worden gebruikt in nieuwe verpakkingen.
Climate Action Project
Dat schrijft FoodDrinkEurope in het Actieplan voor Duurzame Voedselketens. De brancheorganisatie start het Climate Action Project, waarin concrete maatregelen worden ontwikkeld die leiden naar klimaatneutraliteit. De sector streeft er naar dat alle consumenten in Europa kunnen kiezen voor een gezond, uitgebalanceerd en duurzaam dieet. FoodDrinkEurope investeert de komende 5 jaar â¬Â 250.000 in het European Technology Platform (ETP) âFood for Lifeâ. Het geld wordt gebruikt voor onderzoek dat helpt om de doelen te realiseren.
Behoefte aan weerbare en duurzame voedselproductiesystemen
Directeur-generaal Dirk Jacobs van FoodDrinkEurope stelt dat de wereld meer dan ooit behoefte heeft aan weerbare en duurzame voedselproductiesystemen. âDe wereld wordt geconfronteerd met ongekend grote uitdagingen op het gebied van milieu, economie en het sociale leven. De Covid-pandemie en de oorlog in Oekraïne versterken de moeilijkheden die de wereldeconomie al belasten door stijgende energieprijzen en voedselketens die onder druk staan. Daarom heeft FoodDrinkEurope dit actieplan opgesteld voor duurzame voedselketens.â
Er is geen tijd te verliezen, schrijft Jacobs in het voorwoord van het actieplan. âMet constructieve samenwerking, het juiste beleid en een goede infrastructuur kunnen de Europese voedsel- en drankproducenten een echt groene groei realiseren. Waarbij ze kwaliteitsvoedsel en -dranken produceren voor een groeiende bevolking.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij