Hoofdkantoor van Kellogg Company in het Belgische Mechelen. - Foto: ANP
Voedingsbedrijf Kellogg Company wordt opgesplitst in drie aparte bedrijven. Eén bedrijf gaat zich richten op de snackactiviteiten en de verkoop van (ontbijt)granen en noedels wereldwijd, een ander op de Noord-Amerikaanse (ontbijt)granen en het laatste op de plant-based markt.
Het âsnackbedrijfâ â de nieuwe bedrijven hebben nog geen namen â is goed voor een omzet van zoân $â11,4 miljard. Bijna 60% van de omzet komt van de snacks die wereldwijd worden verkocht, waaronder die van het merk Pringles. Ongeveer een kwart van de omzet komt van de internationale verkoop van ontbijtgranen, zoals Kelloggâs, Coco-Pops en Special K. Het snelst groeiende onderdeel is de verkoop van noedels in Afrika.
Het bedrijf dat actief wordt met (ontbijt)granen op de Noord-Amerikaanse markt heeft een omzet van zoân $â2,4 miljard. In dit nieuwe bedrijf komt de focus vooral te liggen op het verbeteren van de winstmarges.
Kellogg verwacht veel van plant-based categorie
âPlant Co.â, zoals Kellogg het plantaardige bedrijf nu tijdelijk noemt, is goed voor een omzet van $â340 miljoen en een ebitda van $â50 miljoen. Het paradepaardje binnen dit laatste bedrijf is het vleesvervangermerk MorningStar Farms. Volgens Kellogg zal deze onderneming een âaanzienlijke kansâ hebben âom te profiteren van sterke langetermijnvooruitzichten voor de categorieâ.
Het bedrijf wordt door middel van een zogenoemde spin-off afgescheiden, maar ook alternatieven worden onderzocht, zoals een verkoop. De focus is nu nog op Noord-Amerika, maar het bedrijf heeft internationale ambities.
Volgens het voedingsbedrijf komen de onderdelen beter uit de verf wanneer ze verder gaan als drie aparte bedrijven. âDeze bedrijven hebben allemaal een aanzienlijk op zichzelf staand potentieel, en een verbeterde focus zal hen in staat stellen hun middelen beter te richten op hun specifieke strategische prioriteiten. Op zijn beurt wordt van elk bedrijf verwacht dat het meer waarde creëert voor alle belanghebbenden, en elk bedrijf is goed gepositioneerd om een nieuw tijdperk van innovatie en groei in te gaanâ, aldus Steve Cahillane, CEO van het bedrijf. Kellogg verwacht dat de afsplitsingen eind 2023 rond zijn.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij