Skip to content

Frituurders roepen consument op Thuisbezorgd links te laten liggen

ProFri vindt dat het maaltijdplatform zijn marktmacht misbruikt door de commissie te verhogen van 13% naar 14% van de bruto-omzet.

Updated on:
Business
Nieuws
Een bezorger van Thuisbezorgd. - Foto: ANP premium

Een bezorger van Thuisbezorgd. - Foto: ANP

De Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) roept consumenten op hun bezorgmaaltijd direct bij het horecabedrijf te bestellen en niet meer via Thuisbezorgd. ProFri vindt dat het maaltijdplatform zijn marktmacht misbruikt door de commissie te verhogen van 13% naar 14% van de bruto-omzet.

Direct bestellen van een bezorgmaaltijd bij de horecazaak helpt ondernemers enorm, zegt ProFri-directeur Frans van Rooij. “De grote bestelplatformen krijgen te veel macht en de consument is de enige die dat kan veranderen. Het is natuurlijk de keuze van ondernemers om gebruik te maken van de diensten van een bestelplatform, maar Thuisbezorgd heeft zo’n grote marktmacht gekregen dat veel ondernemers voor hun omzet er grotendeels afhankelijk van zijn.”

Hogere commissie Thuisbezorgd

Thuisbezorgd verhoogt de commissie per 24 juli 2022 vanwege inflatie en hogere bedrijfskosten. Volgens het maaltijdplatform is het de eerste commissieverhoging in vier jaar, en in diezelfde periode heeft Thuisbezorgd de omzet per restaurant met gemiddeld 50% verhoogd.

Van Rooij vindt de verhoging echter buitensporig. “In de beginjaren van Thuisbezorgd (2007) betaalden ondernemers ongeveer 80 cent per bestelling. Later zette Thuisbezorgd het vaste bedrag om in een percentage van de omzet. Sindsdien stijgt het percentage. Overigens betalen ondernemers per bestelling ook nog 21 cent administratiekosten aan Thuisbezorgd.”

30% extra omzet voor Thuisbezorgd

Van Rooij berekent dat Thuisbezorgd in een jaar tijd 30% extra omzet krijgt. “Over iedere € 1.000 omzet die een jaar geleden via Thuisbezorgd binnenkwam, betaalden ondernemers € 130 provisie. Door de prijsverhogingen die horecabedrijven de afgelopen maanden moesten doorvoeren, is de waarde van die omzet nu minstens € 1.200. Met de huidige 13% commissie ontvangt Thuisbezorgd € 156. Dat is al een omzetstijging van 20%. Doordat de commissie naar 14% gaat, ontvangt het straks € 168. Dat is voor Thuisbezorgd een omzetstijging van maar liefst 30% in een jaar. Daarvoor hoeft het helemaal niets aan extra waarde toe te voegen voor de ondernemer. Door die extra inkomsten zou Thuisbezorgd de commissie juist kunnen verlagen.”

Volgens Van Rooij werkt Brussel aan regelgeving om de marktmacht van bestelplatforms aan banden te leggen. “Maar dat gaat veel tijd kosten. Door rechtstreeks te bestellen, hebben consumenten daar wel invloed op.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur