Foto: Canva/eternalcreative
In dit artikel
De supermarktomzet gaat dit jaar licht dalen. Dat verwacht marktonderzoeksbureau IRI.
Verschuiving naar combinatie online- en offline verkoop
Voor 2023 gaat IRI uit van een omzetgroei van circa 2% ten opzichte van 2022. Dat is iets lager dan gemiddeld over de afgelopen jaren. In de eerste helft van 2022 groeit de omzet beperkt als gevolg van coronamaatregelen en de druk op de omzet als gevolg van hoge inflatie. IRI verwacht dat de groei in de tweede helft van 2023 aantrekt. Volumes zullen wel wat onder druk komen te staan door verschuiving van de traditionele supermarktformules naar zogenoemde new Retail, een combinatie van online- en offlineverkoop.Geen tabaksverkoop in supermarkten
In 2024 verwacht het marktonderzoeksbureau een niet eerder vertoonde dip in de supermarktomzetten als gevolg van het wegvallen van de tabaksverkoop. In totaal betreft het een jaaromzet van ongeveer â¬Â 2,5 miljard die uit de supermarktomzet zal verdwijnen, goed voor een omzetdaling van ruim 5%. Dit wordt slechts deels gecompenseerd met groei door de toenemende bevolking en prijsstijgingen, waardoor IRI voor 2024 een nooit eerder voorgekomen omzetdaling voor supermarkten van ongeveer 2,5% voorspelt. IRI gaat er daarbij vanuit dat het verbod met 1 januari 2024 ingaat, maar de exacte datum is nog niet bekend.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst