Foto: ANP
Delhaize wil zijn klanten meer plantaardige producten aan gaan bieden in de komende jaren.
De focus ligt daarbij op verdubbelen van het aanbod vlees- en zuivelvervangers naar ruim 800 producten. De Belgische supermarktketen wil een voortrekker zijn in het toegankelijker maken van het plantaardige productaanbod. Daarnaast moet de klant âverlekkerdâ worden met tips en tricks om vaker te kiezen voor een plantaardig alternatief.
Vooroordelen bij klanten weghalen
De supermarkt sorteert voor op âeen massale shift naar plant based voedingâ, zoals Delhaize het zelf noemt. Consumenten zijn nu nog niet altijd vertrouwd met de smaak en textuur van plantaardige producten of denken dat de ze duur zijn. Dat moet anders vindt Delhaize: het wil deze vooroordelen bij zijn klanten weghalen en hen overtuigen om vaker voor plant based producten te kiezen.
Albert Heijn
Albert Heijn, het zusterbedrijf van Delhaize onder de koepel Ahold Delhaize, kwam begin dit jaar met een zelfde soort statement. Het meldde zijn vega(n) assortiment uit te willen breiden naar ruim 1.000 producten en de klant te willen helpen om 60% van de geconsumeerde eiwitten uit plantaardige bronnen te halen. AH beloofde de voedingswaardes van het eigen merk vlees- en zuivelvervangers goed in de gaten te houden. Het streven is gezonde vega en plantaardige producten met zo min mogelijk gebruik van hulpstoffen.
Onbewerkt plantaardig voedsel
Het is een nobel streven van de beide supermarkten om consumenten meer bekend te maken met plantaardig eten. Er ligt een belangrijke rol bij de supermarkten. Er moet echter niet voorbij worden gegaan aan het feit dat het eten van onbewerkte plantaardige producten nog altijd de gezondste keuze is. Vaak wordt het argument gebruikt dat de consument daar nog niet klaar voor is; het vraagt namelijk een andere manier van koken en consumenten zijn nu eenmaal gewoontedieren. Ook daar ligt een belangrijke taak voor de supermarkten: de nadruk kan wel wat minder op de bewerkte vlees- en zuivelvervangers. Neem de consument ook en vooral mee in de mogelijkheden van onbewerkt plantaardig voedsel.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp