Sinds begin januari stagneert de aantal bestellingen bij de vier grootste partijen flitsbezorgers. Foto: Canva
In dit artikel
De explosieve groei die de flitsbezorgers midden vorig jaar doormaakte, zwakt af. Dat zegt ABN Amro op basis van transactiedata.
Sinds begin januari stagneert de aantal bestellingen bij de vier grootste partijen: Zapp, Flink, Gorillas en Getir. Ook het totaal bedrag dat consumenten per maand aan flitsbezorging besteden laat dezelfde ontwikkeling zien.Heropening horeca
Volgens de analisten van de bank kan dit meerdere oorzaken hebben, zoals de heropening van de horeca. Daarnaast zou ook de negatieve berichtgeving effect hebben op de keuzes van consumenten. De laatste tijd hebben veel gemeentes zoals Amsterdam en Rotterdam besloten de lokale distributiecentra van flitsbezorgers (dark stores) te weren uit het stadscentrum. De gemeente Amsterdam sloot zelfs twee dark stores door de overlast in de wijken. Door de stagnatie nemen de flitsbezorgers nu maatregelen om de omzet op pijl te houden.Flitsende groei
Midden vorig jaar groeide de flitsbezorgers explosief. In het begin van 2021 bleef het slechts bij enkele bestellingen per dag. Uit de data van ABN AMRO blijkt dat dit in de tweede helft van het jaar veranderde, er werden zestien keer meer bestellingen verwerkt. De bedrijven profiteerde ook enorm van de lockdown eind vorig jaar en begin vorig jaar. Consumenten bestelde relatief veel snacks en (alcoholische) dranken vanwege thuiszitten door quarantaineplicht.Bestedingen
Gemiddeld geven consumenten â¬Â 16,88 uit per bestelling aan de snelle bezorgers. Ook wordt er het meest rond het avondeten besteld, dan is ook het totaal volume het hoogst. Ook rond 12.00 uur ziet de bank een piek. Dan gaat het vaak om relatief kleine bedragen (gemiddeld â¬Â 6,62).De explosieve groei die de flitsbezorgers midden vorig jaar doormaakte, zwakt af. Dat zegt ABN Amro op basis van transactiedata.
Sinds begin januari stagneert de aantal bestellingen bij de vier grootste partijen: Zapp, Flink, Gorillas en Getir. Ook het totaal bedrag dat consumenten per maand aan flitsbezorging besteden laat dezelfde ontwikkeling zien.Heropening horeca
Volgens de analisten van de bank kan dit meerdere oorzaken hebben, zoals de heropening van de horeca. Daarnaast zou ook de negatieve berichtgeving effect hebben op de keuzes van consumenten. De laatste tijd hebben veel gemeentes zoals Amsterdam en Rotterdam besloten de lokale distributiecentra van flitsbezorgers (dark stores) te weren uit het stadscentrum. De gemeente Amsterdam sloot zelfs twee dark stores door de overlast in de wijken. Door de stagnatie nemen de flitsbezorgers nu maatregelen om de omzet op pijl te houden.Flitsende groei
Midden vorig jaar groeide de flitsbezorgers explosief. In het begin van 2021 bleef het slechts bij enkele bestellingen per dag. Uit de data van ABN AMRO blijkt dat dit in de tweede helft van het jaar veranderde, er werden zestien keer meer bestellingen verwerkt. De bedrijven profiteerde ook enorm van de lockdown eind vorig jaar en begin vorig jaar. Consumenten bestelde relatief veel snacks en (alcoholische) dranken vanwege thuiszitten door quarantaineplicht.Bestedingen
Gemiddeld geven consumenten â¬Â 16,88 uit per bestelling aan de snelle bezorgers. Ook wordt er het meest rond het avondeten besteld, dan is ook het totaal volume het hoogst. Ook rond 12.00 uur ziet de bank een piek. Dan gaat het vaak om relatief kleine bedragen (gemiddeld â¬Â 6,62).Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp