Omdat flexitariërs nog altijd wel vlees eten, zijn hun verwachtingen over de smaak van plantaardig gebaseerd op die ervaringen. - Foto: Canva/Natasha/Photo
Voedingsbedrijf Kerry Group liet onderzoek doen onder consumenten naar plantaardige alternatieven voor vlees zuivel. De conclusie is dat flexitariërs kritischer zijn over de smaak dan veganisten en vegetariërs. âVoor flexitariërs is de smaak van vlees en zuivel de maatstaf.â
Zorgen over duurzaamheid en gezondheid leiden consumenten naar plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel. Maar de smaakervaring van die producten blijft te wensen overlaten. De consument is niet geneigd tot een compromis wat smaak betreft. Hij zoekt naar producten die wat smaakervaring betreft zo dicht mogelijk in de buurt komen van die van dierlijke producten.
Dat komt naar voren uit een onderzoek onder 1.500 consumenten in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Australië en Brazilië in opdracht van Kerry Group, de Ierse fabrikant van smaak- en geuringrediënten en zuivel. De onderzoekers hebben de âzintuigelijke verwachtingen rond plantaardige burgers en plakjes alternatieve kaasâ in kaart gebracht.
Duurzaamheid bovenaan, smaak geeft doorslag
âDe conclusie is dat flexitariërs, de belangrijkste consumentengroep waar het gaat om de groei van plantaardig, kritischer zijn dan veganisten en vegetarische consumenten. Hoewel duurzaamheid bovenaan staat, blijft de smaak voor hen doorslaggevendâ, melden de onderzoekers.
Van de Britten eet inmiddels 60% plantaardige producten, omdat ze die gezonder vinden. Driekwart van de ondervraagden is geneigd een burger te proberen als die wordt gepresenteerd als bijvoorbeeld âauthentic chargrilled-tastingâ. In de Verenigde Staten zegt iets meer dan 60% plantaardig te zijn gaan eten omdat dat beter is voor de planeet. Acht op de tien Amerikanen willen een plantaardige burger kopen als die ârijk en smakelijkâ is.
In Australië blijft net de helft van de ondervraagde consumenten plantaardig kopen vanwege de gunstiger gevolgen voor klimaat en milieu, waarbij driekwart de verwachting heeft dat een burger âsmakelijk bruinâ wordt tijdens het bakken. In Brazilië maken veel mensen hamburgers van vlees vooral zelf, zodat ze precies de gewenste hoeveelheid smaakstoffen kunnen toevoegen. Toch is twee derde van de ondervraagden daar bereid plantaardig te kopen, omdat ze ervan uitgaan dat dat gezonder is voor henzelf of hun gezin.
Vlees is maatstaf
Hoewel vlees de benchmark is, gaan de verwachtingen voor plantaardige burgers verder dan dat, zegt Fiona Sweeney, directeur strategische marketing van Kerry Group. âIn feite ligt de lat hoger dan bij vlees. De consument wil producten die sappiger zijn en een bite bieden die zo dicht mogelijk bij die van vlees ligt.â
Het zoeken naar een grootse smaakervaring is universeel, zegt Sweeney. âVoor plantaardige voeding, die consumenten vaak kiezen omdat ze dat als een meer duurzame optie beschouwen, kan het zorgen voor een prima smaak een opstap zijn naar het bieden van innovatieve en duurzame voedingsoplossingen voor consumenten in de hele wereld. Zorgen voor zoân smaakervaring waar alle zintuigen bij betrokken zijn, zoals aanblik, geluid en samenstelling, blijkt echter erg ingewikkeld te zijn. Bij plantaardige voeding is het inherent nog uitdagender, omdat de lat hoog ligt doordat vlees en zuivel als maatstaf worden gezien.â
Omdat flexitariërs nog altijd wel vlees en zuivel eten, zijn hun verwachtingen over de smaak van plantaardig gebaseerd op die ervaringen
Sweeney stelt dat de flexitarische consumenten de sleutel zijn voor groei in plantaardig. âFlexitariërs proberen actief hun vlees- en zuivelconsumptie terug te dringen. Maar, omdat ze nog altijd wel vlees en zuivel eten, zijn hun verwachtingen over de smaak van plantaardig gebaseerd op die ervaringen. Ons onderzoek toont aan dat flexitariërs kritischer staan tegenover de plantaardige producten die op de markt beschikbaar zijn.â
âEen heerlijke smaak leveren, samen met een verbeterde voedingswaarde en duurzaamheid, zal de sleutel zijn voor succes in deze categorie. Onze kennis van en ervaring met de ontwikkeling van marktleidende en aantrekkelijke plantaardige oplossingen in combinatie met een dieper begrip van wat het met de zintuigen doet, kan helpen om producten te finetunen en verdere groei in de plantaardige sector mogelijk te maken.â
Lucratieve business
Voor Kerry Groep vormen ingrediënten om daaraan bij te dragen een lucratieve business. Het Ierse bedrijf probeert, naar het voorbeeld van collega Glanbia, al tijden de zuivelactiviteiten te verzelfstandigen en heeft vorig jaar ook de Brits/Ierse foodtak verkocht aan Pilgrimâs Pride. Kerry Group richt zich al tijden vooral op smaak- en geuringrediënten en andere ingrediënten voor de wereldwijde voedingsindustrie.
Kerry Group, dat meer dan 150 fabrieken in 35 landen heeft, draaide vorig jaar een omzet van â¬Â 7,4 miljard met â¬Â 876 miljoen operationele winst. Daarvan was â¬Â 6,27 miljard omzet afkomstig van smaak en voeding, een aandeel dat dit jaar nog hoger zal uitvallen door het afstoten van de consumententak. De omzet in dit segment was ook 8,3% hoger dan in 2021, wat Kerry Group deels toeschrijft aan de toenemende toepassingen bij de productie van plantaardige voedingswaren.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst