Skip to content

Spreiding afzet zorgt voor continuïteit in food

Uit een analyse van ABN Amro blijkt dat door de dalende koopkracht consumenten minder vaak naar de horeca zullen gaan en in de supermarkt vaker op de prijs zullen letten.

Foto: Roel Dijkstra premium

Foto: Roel Dijkstra

Uit een analyse van ABN Amro blijkt dat door de dalende koopkracht consumenten minder vaak naar de horeca zullen gaan en in de supermarkt vaker op de prijs zullen letten. Vooral de toeleveranciers van de horeca worden hierdoor geraakt, stelt de bank.

Een vijfde van de uitgaven door consumenten aan levensmiddelen komt bij de traditionele horeca, zoals restaurants en cafés terecht. In 2019, het jaar voor de coronauitbraak, waren de uitgaven via dit kanaal zo’n € 10,7 miljard. € 2,1 miljard kwam daarvan bij de levensmiddelenindustrie terecht. Een jaar later was er een omzetdaling van 40% in de horeca. Dat zorgde voor een daling van zo’n 30% bij de levensmiddelenproducenten die aan de horeca leveren. Ook de omzet van de handelaren die aan de horeca leverden daalde met een derde. Na de lockdowns kwam er, ondanks de hoge inflatie, herstel. ABN Amro maakte een analyse over de situatie in diverse sectoren waaronder food, en verwacht echter dat richting 2023 het herstel geremd wordt doordat consumenten voorzichtig zullen zijn in hun uitgaven.

Hogere kosten voor energie spelen parten

De daling van de koopkracht is niet het enige probleem voor de sector. Ook hogere kosten voor energie, grondstoffen, arbeid en transport spelen de sector parten. 74% van de producenten van levensmiddelen geeft aan belemmeringen in de bedrijfsvoeding te ervaren, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Dat is het hoogste aandeel ondernemers dat zich zorgen maakt ooit. Zelfs tijdens de coronalockdown voor de horeca in het tweede kwartaal van 2020 bleef het percentage onder het aandeel van nu.

Een derde van de ondernemers in food merkte een daling van de winst in het tweede kwartaal van 2022. Deels kunnen ondernemers de hogere kosten doorberekenen aan afnemers, maar deels ook niet. Vooralsnog ligt het aantal faillissementen in de foodsector op een zeer laag niveau. Of dat zo blijft door de dalende winst valt nog te bezien, aldus de bank. Ondanks de uitdagingen verwacht een klein deel van de levensmiddelenbedrijven continuïteitsproblemen in de komende twaalf maanden. Mogelijk komt dat door de spreiding in afzetkanalen. Ook tijdens de coronapandemie wisten veel voedselbedrijven zich staande te houden omdat ze zowel aan de horeca als aan de retail leverden. Ondanks dat de rentelasten zullen stijgen, zijn die bij de foodsector relatief laag ten opzichte van het bedrijfsresultaat.

Kwetsbare groepen

Toch zijn er ook kwetsbare groepen, zo stelt ABN. Bedrijven die vooral afhankelijk zijn van de horeca kunnen het richting volgend jaar moeilijker krijgen. Ook de voorzichtigheid van consumenten in supermarkten kan de bedrijven die afhankelijk zijn van retail raken. Bedrijven die veel volumes of bijvoorbeeld een groot deel van één productcategorie leveren hebben over het algemeen een sterkere positie in de onderhandelingen met de supermarkt. De onderhandelingspositie van bedrijven in kleinere productcategorieën is minder goed aangezien die makkelijker te vervangen zijn.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur