Veel fabrikanten zouden (deels) ten onrechte beweren dat hun producten verpakt zijn in plastic dat uit de zee is gehaald. - Foto: Canva/richcarey
In dit artikel
Veel fabrikanten spelen mooi weer met groene claims, zegt Changing Markets Foundation. De Britse stichting spreekt van een stortvloed aan misleidende en leugenachtige claims van bekende merken die de consument zou moeten kunnen vertrouwen.
Moeilijk of helemaal niet te recyclen
De half-Nederlandse fabrikant van Mentos, Perfetti Van Melle, maakt volgens Changing Markets Foundation grote ecoclaims over een nieuwe kartonnen verpakking. Maar die is volstrekt onrecyclebaar, omdat het bestaat uit composiet materiaal gemaakt van karton, aluminium en plastic. De grootste supermarkt van Spanje, Mercadona, noemt zijn puur-plastic wegwerpbestek herbruikbaar met mooie groene plaatjes op de verpakking. Unilever ontspringt de dans niet, want zijn nieuwe hervulbare flessen afwasmiddel zijn weliswaar te recyclen, maar kunnen alleen gevuld worden met zakjes waar dat niet voor geldt. Changing Markets Foundation wijst erop dat plastic verpakkingen in het Verenigd Koninkrijk goed zijn voor 70% van alle plastic afval, terwijl minder dan 10% wordt hergebruikt. âDeze voorbeelden laten zien dat merken materialen presenteren en producten verkopen alsof ze beter zijn voor het milieu, terwijl ze in werkelijkheid moeilijk te recyclen zijn, helemaal niet recyclebaar zijn of slechts een klein percentage âocean-boundâ plastic bevatten dat ook nog eens is vergaard via opveegacties van de oceanen waar dat plastic helemaal niet in terecht zou moeten komen. Veel plastic producten, zoals meubelen of textiel, zijn vaak gemaakt van plastic flessen die beter gerecycled kunnen worden tot nieuwe flessen.âReductie van plastic
George Harding-Rolls, campagne-manager van Changing Markets Foundation, spreekt van een stortvloed aan misleidende en leugenachtige claims van bekende merken die de consument zou moeten kunnen vertrouwen. âDit is slechts het topje van de ijsberg en het is van cruciaal belang dat de wetgevers dit probleem serieus nemen. De industrie roept maar al te graag over hoe groen ze wel niet is, terwijl dat vaak nergens op gebaseerd is en ze blijven doorgaan met de ene plastic crisis op de andere te stapelen. We moeten systematische oplossingen omhelzen, zoals een absolute reductie van plastic verpakkingen en verplichte retoursystemen.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp