Skip to content

Marktaandeel discountsupers groeit, maar niet door inflatie

Consumenten bezoeken vaker de discount supermarkten Aldi en Lidl. Volgens marktonderzoeker IRI komt dit niet door de inflatie, maar winnen de supers het terrein dat ze hebben verloren door de pandemie terug. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau, opgevraagd door NU.nl

Updated on:
Nieuws
Retail
Consumenten bezoeken steeds vaker discountsupermarkten, waaronder Lidl. Foto: Canva premium

Consumenten bezoeken steeds vaker discountsupermarkten, waaronder Lidl. Foto: Canva

Consumenten bezoeken vaker de discount supermarkten Aldi en Lidl. Volgens marktonderzoeker IRI komt dit niet door de inflatie, maar winnen de supers het terrein dat ze hebben verloren door de pandemie terug. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau, opgevraagd door NU.nl

De onderzoekers zien een verschuiving van supermarkten als Albert Heijn en Jumbo maar stellen dat dit niet komt omdat consumenten de boodschappen daar te duur vinden. Voor de coronapandemie hadden de twee discounters een marktaandeel van 16,2%. Dat daalde naar 15,6% tijdens de lockdown. Inmiddels ligt dat weer op 15,9% volgens IRI.

Huismerken meer in trek

In het marktonderzoek is wel te zien dat consumenten 6% minder kopen dan een jaar geleden. Ook de huismerken zijn meer in trek dan de duurdere A-merken. Het onderzoeksbureau zegt dat consumenten niet per se meer producten in de aanbieding kopen, maar wel goedkopere producten in een categorie kiezen. Regulier vlees in plaats van de biologische variant. Ook ABN Amro stelde vast dat er geen massale verschuiving naar discounters gaande ishttps://www.foodagribusiness.nl/inflatie-leidt-nog-niet-tot-wijziging-favoriete-supermarkt/ . De meeste consumenten blijven trouw aan hun hoofd-supermarkt.

Jumbo ziet geen verschuiving

Ook Jumbo-topman Frits van Eerd ziet nog niet dat zijn klanten overstappen naar goedkopere supermarkten. “Veel consumenten blijven toch hangen, wij zien zelfs een lichte stijging in ons marktaandeel,” zegt hij tijdens de toelichting op de halfjaarcijfershttps://www.foodagribusiness.nl/omzetgroei-voor-jumbo-inzetten-op-buitenland-en-online/ . Hij stelt ook dat consumenten niet massaal luxe en duurdere producten laten staan. “Ook al is er een crisis, mensen vinden het heel fijn om iedere week toch iets lekkers voor zichzelf te kopen. In de weekenden worden er genoeg mooie producten verkocht die het leven een beetje kunnen verrijken.”

Consumenten bezoeken vaker de discount supermarkten Aldi en Lidl. Volgens marktonderzoeker IRI komt dit niet door de inflatie, maar winnen de supers het terrein dat ze hebben verloren door de pandemie terug. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau, opgevraagd door NU.nl

De onderzoekers zien een verschuiving van supermarkten als Albert Heijn en Jumbo maar stellen dat dit niet komt omdat consumenten de boodschappen daar te duur vinden. Voor de coronapandemie hadden de twee discounters een marktaandeel van 16,2%. Dat daalde naar 15,6% tijdens de lockdown. Inmiddels ligt dat weer op 15,9% volgens IRI.

Huismerken meer in trek

In het marktonderzoek is wel te zien dat consumenten 6% minder kopen dan een jaar geleden. Ook de huismerken zijn meer in trek dan de duurdere A-merken. Het onderzoeksbureau zegt dat consumenten niet per se meer producten in de aanbieding kopen, maar wel goedkopere producten in een categorie kiezen. Regulier vlees in plaats van de biologische variant. Ook ABN Amro stelde vast dat er geen massale verschuiving naar discounters gaande ishttps://www.foodagribusiness.nl/inflatie-leidt-nog-niet-tot-wijziging-favoriete-supermarkt/ . De meeste consumenten blijven trouw aan hun hoofd-supermarkt.

Jumbo ziet geen verschuiving

Ook Jumbo-topman Frits van Eerd ziet nog niet dat zijn klanten overstappen naar goedkopere supermarkten. “Veel consumenten blijven toch hangen, wij zien zelfs een lichte stijging in ons marktaandeel,” zegt hij tijdens de toelichting op de halfjaarcijfershttps://www.foodagribusiness.nl/omzetgroei-voor-jumbo-inzetten-op-buitenland-en-online/ . Hij stelt ook dat consumenten niet massaal luxe en duurdere producten laten staan. “Ook al is er een crisis, mensen vinden het heel fijn om iedere week toch iets lekkers voor zichzelf te kopen. In de weekenden worden er genoeg mooie producten verkocht die het leven een beetje kunnen verrijken.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur