Skip to content

Meer foodbedrijven doen mee aan EU-gedragscode voor duurzaamheid

De EU Code of Conduct on Responsible Food Business and Marketing Practices is een jaar geleden gelanceerd.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Biologische melk van Arla in een supermarktschap. Arla is een van de ondertekenaars van de code of conduct, net als supermarktbedrijven Ahold Delhaize en Carrefour. - Foto: Koos Groenewold premium

Biologische melk van Arla in een supermarktschap. Arla is een van de ondertekenaars van de code of conduct, net als supermarktbedrijven Ahold Delhaize en Carrefour. - Foto: Koos Groenewold

Steeds meer voedingsbedrijven in de EU sluiten zich aan bij de EU Code of Conduct on Responsible Food Business and Marketing Practices. Deze gedragscode voor verantwoord ondernemen in de voedingssector is een jaar geleden gelanceerd.

In die periode is het aantal aangesloten voedingsbedrijven gestegen van 65 naar 124, meldt nieuwssite Eurofresh Ditribution. Daaronder zitten grote Europese en internationale voedingsbedrijven.

Voortgekomen uit Farm-to-Fork-strategie

Deze Code of Conduct komt voort uit de Farm-to-Fork-strategie van de Europese Commissie. De strategie is bedoeld om de Green Deal te realiseren, het plan van de Commissie dat de EU in 2050 een volledig circulaire en klimaatneutrale economie is. Volgens vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans zijn duurzame voedselsystemen nodig om een ​​groeiende bevolking te voeden, zegt hij tegen Eurofresh Ditribution. “Voedselproductie en -consumptie is een van de belangrijkste oorzaken van klimaat- en biodiversiteitscrises. Ik moedig daarom alle bedrijven aan om zich aan de gedragscode te houden. De snelle toename van het aantal ondertekenaars laat zien dat de sector zich er steeds meer van bewust wordt dat duurzame voedselproductie de enige manier is om dit te bereiken.” Ook Stella Kyriakides, Eurocommissaris voor gezondheid en voedselveiligheid, is blij met het resultaat. “In slechts één jaar tijd is het aantal organisaties en bedrijven dat zich inzet om bij te dragen aan een duurzame transitie onder onze gedragscode bijna verdubbeld. Er moet nu dringend actie worden ondernomen, voor onze natuur en klimaat.”

Bedrijven leggen verantwoording af over voortgang

De gedragscode is een vrijwillig initiatief voor bedrijven en organisaties in het voedselsysteem, zoals fabrikanten, groothandel, detailhandel en horeca. De code stimuleert de deelnemers om hun duurzaamheidsprestaties te verbeteren en dat te delen met de buitenwereld. Ondertekenaars hebben de intentie om gezonde en duurzame voeding te bevorderen en grondstoffen efficiënter te benutten. Ze leggen ieder jaar verantwoording af over de voortgang.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur