Skip to content

Minder toegevoegde suikers in Belgische zuivel

De Belgische zuivelindustrie heeft het gehalte toegevoegde suikers in hun producten tussen 2012 en 2021 met 15% verminderd.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: ANP premium

Foto: ANP

De Belgische zuivelindustrie heeft het gehalte toegevoegde suikers in hun producten tussen 2012 en 2021 met 15% verminderd. Dat meldt de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ).

In het Convenant Evenwichtige Voeding, dat liep van 2012 tot 2021, was afgesproken het gehalte suikers te verlagen met 8%. Dat doel werd met een reductie van 12% al ruimschoots gehaald. In 2021 gingen de leden van de BCZ door met het reduceren van suiker waardoor de totale reductie opliep tot 15%. Lien Callewaert, adjunct-directeur bij BCZ, geeft aan de 15% reductie nog niet het eindpunt is. “We blijven zoeken naar manieren om de nutritionele waarde van de zuivelproducten nog verder te verbeteren.”

Bestaande recepturen en nieuwe technieken

Het verlagen van het suikergehalte in zuivelproducten gebeurde op verschillende manieren. Zo werden waar mogelijk bestaande recepturen stapsgewijs aangepast. Voorbeelden zijn het Danio-assortiment en Pur Natur-yoghurt graanaatappel. Dit leidde tot een daling in toegevoegde suikers van 18%. Anderzijds werden nieuwe technieken, zoals lactosesplitsing, ingezet om tot een zelfde smaakprofiel te komen met minder of zelfs geen toegevoegde suikers. Voorbeelden hiervan zijn lactosevrije Cécémel en Bambix-melkdrankjes.

Nederland

Ook de Nederlandse zuivel zet zich in om de hoeveelheid suiker in zuivelproducten te verlagen. In 2015 committeerde de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) zich binnen het Akkoord Verbetering Productsamenstelling om een suikerverlaging te realiseren. Vanaf 2015 is de hoeveelheid toegevoegde suikers met 10% verlaagd. Ook voor 2015 namen Nederlandse zuivelondernemingen al maatregelen om de hoeveelheid toegevoegd suiker in zuiveldranken en toetjes te verminderen. Het is volgens de NZO belangrijk dat suikerreductie geleidelijk plaatsvindt om de consument te laten wennen aan een minder zoete smaak.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen