Foto: Canva
In de eerste vijf maanden van dit jaar hebben Duitse consumenten zoân 35% meer uitgeven aan biologische versproducten dan in dezelfde periode van 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie.
Dat heeft de koepelorganisatie BÃWL, de belangenbehartiger van de biologische landbouw en voedingsindustrie in Duitsland, bekendgemaakt tijdens de Biofach in Neurenberg.
De omzet in de levensmiddelenhandel loopt over het algemeen terug, maar de biologische markt toont zich volgens BÃWL robuust. Dit ondanks de economische tegenwind, de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de pandemie en juist vanwege de steeds meer merkbare gevolgen van klimaatverandering en teruglopende biodiversiteit.
Prijsverschil met gangbaar kleiner
Het niveau van consumentenprijzen voor biologische versproducten lag in de eerste helft van dit jaar 5,2% hoger ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Biologische producten zijn daarmee minder snel in prijs gestegen dan gangbare producten. Bij gangbare producten was sprake van een prijsstijging van 8%. Het prijsverschil tussen gangbaar en bio is dus kleiner geworden.
âDe biologische markt toont zich betrouwbaar in moeilijke tijdenâ, zo geeft BÃWL-directeur Peter Röhrig aan, âKortere paden in toeleveringsketens en geen afhankelijkheid van dure en moeilijk toegankelijke stikstofhoudende minerale meststoffen in de biologische teelt zorgen voor de stabiliteit van de biologische marktâ, aldus Röhrig. Zijn organisatie roept de Duitse landbouwminister Ãzdemir op de ontwikkeling van de biologische sector verder te stimuleren. Bijvoorbeeld door het aandeel bio in het foodservice-kanaal te stimuleren. Dat ligt nu nog onder de 2%.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst