Foto: Canva
In dit artikel
Boeren willen ‘eerlijke prijzen’, maar hoe? We horen het al jaren.
Stikstof is de aanleiding, maar niet de enige en misschien ook niet de belangrijkste oorzaak van onvrede in de sector. Een gevoel van onmacht is ook een van de drijvende krachten achter het boerenprotest dat ook deze week weer de aandacht zal trekken.
Prijsvorming
Naast wispelturig overheidsbeleid is prijsvorming dé trigger voor dat gevoel. Boeren willen ‘eerlijke prijzen’, maar hoe? We horen het al jaren en het is een probleem dat nog vele malen lastiger is dan stikstof. Ook Agractie en Farmers Defence Force (FDF) vestigen nu de aandacht op deze zere plek. Agractie is een stickeractie begonnen om consumenten en supermarkten bewust te maken van de zwakke positie van de primaire producent. FDF wil een heus keurmerk invoeren: Farmer Friendly.
Het probleem lijkt onoplosbaar
Marktwerking
Talloze studies, rapporten, adviezen en initiatieven gingen hen voor. Van Fairtrade tot lokale afzet en van nieuwe coöperaties tot winkelblokkades. Probleem: wat is een ‘eerlijke prijs’? Bij elke in de markt gerealiseerde prijs zijn sommige leveranciers blij en lijden andere pijn. Wanneer gaat ‘gezonde marktwerking’ over in ‘uitknijpen’? Het probleem lijkt onoplosbaar – wat niet wil zeggen dat je daar niet naar moet blijven streven.
Opvallend detail: de oneerlijkheid van de markt en falend neoliberalisme zijn traditioneel linkse thema‘s. De achterban van FDF gruwt van alles wat op links lijkt. Wat maar weer bewijst dat oude schema’s niet meer opgaan in de wereld van nu.
Lees ook: 4.000 trekkers verwacht in Den Haag