Wouter Snippe heeft heel bewust voor biologisch gekozen. - Foto's: Cor Salverius
In dit artikel
WeGrowOrganic heeft de complete keten van teelt tot aan de supermarktverpakking in eigen hand. De biologische boeren Thijs Geerse en Wouter Snippe sorteren, verwerken, verpakken en verkopen hun uien, aardappelen en pompoenen in hun eigen sorteerbedrijf. Onlangs hebben ze hun bedrijfspand in Zeewolde flink uitgebreid. âMet onze nieuwe condensdroog-bewaring kunnen we jaarrond kwaliteit leveren. Daardoor hopen we onze marktpositie nog verder te versterken.â
De boerenbedrijven van Thijs Geerse en Wouter Snippe liggen naast elkaar. Beide ondernemers behoren tot de vierde generatie telers. In 2001 besloten ze voor biologisch te kiezen. Dat had volgens Snippe verschillende redenen. âWe waren op zoek naar een nieuwe uitdaging en we hadden sterk het gevoel dat biologische producten het op den duur zullen winnen van de traditionele teelt. Daarom zijn we onze uien, aardappelen, wortelen, erwten, bieten en bonen op een biologische manier gaan telen.â
Hij is nog steeds heel blij met deze keuze. âDe biologische markt is de afgelopen jaren gegroeid en heeft zich steeds verder doorontwikkeld.â Het leuke vindt Snippe dat de biologische sector als kraamkamer fungeert. âWe hebben geleerd om vanuit een probleem nieuwe oplossingen te zoeken. Bijvoorbeeld op het gebied van onkruidbestrijding: als je geen chemische middelen mag gebruiken, dan ga je nadenken over hoe het anders en beter kan.â
Lees verder onder foto
{{foto,2}}
Korte keten
Zeven jaar geleden is het idee ontstaan om de eigen uien te sorteren, te verpakken en via een breed Europees netwerk van afnemers te verkopen. âWe gingen nadenken over manieren om de markt nog beter te bedienen. De handel gaat normaal gesproken over verschillende schijven. We wilden de keten graag zo kort mogelijk maken en onze producten zorgvuldig en snel naar de consument brengenâ, legt de ondernemer uit. Bovendien wilden we onze afnemers graag meenemen in het seizoen en hen vertellen welke oogst ze kunnen verwachten. Dat lukt alleen van als je van teelt tot verkoop alles zelf organiseert.â
We zijn de spil tussen teler en klant en kunnen hen van de juiste informatie voorzien
Het was een sprong in de diepe, blikt Snippe terug. âWe zijn in een kleine schuur met een sorteerlijn begonnen. Gelukkig hebben we een groot netwerk tot onze beschikking en onze afzet groeide gestaag. Al snel meldden zich ook andere telers aan, die vroegen of wij ook hun producten kunnen verwerken en verkopen. Inmiddels werken wij met zoân dertig telers samen.â
Voordelen
De nieuwe werkwijze biedt verschillende voordelen. âWij spreken natuurlijk de taal van de telers en weten precies waar ze eventueel tegenaanlopen. Aan de andere kant kunnen we de afnemers alles over de teelt vertellen. We nemen hen mee in het seizoen. Door onze korte lijnen en kunnen we snel schakelen.â
Het is volgens hem ontzettend belangrijk om het juiste verhaal te vertellen. âWe zijn de spil tussen teler en klant en kunnen hen van de juiste informatie voorzien. Stel je voor dat een teler zich bijvoorbeeld wil richten op dikke uien om meer tonnen opbrengst te halen, terwijl wij van de supermarkten hebben gehoord dat er veel behoefte is aan kleine uitjes. Dan kunnen we door onze informatievoorziening vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen. Zodoende zal de teler wellicht een andere keuze maken. En als het een slecht groeiseizoen is, dan kunnen we dat tijdig aan onze afnemers melden en wellicht een advies uitbrengen over wat ze het beste volgend jaar in het schap kunnen leggen. Zo kunnen we gemakkelijk inspelen op de ontwikkelingen, vraag en aanbod bij elkaar brengen en echt wat extraâs toevoegen. We zorgen echt voor verandering in de keten.â
Het concept blijkt een succes. âWe werken nu samen met dertig andere telers en we groeien hard. Vooral de export is in korte tijd gestegen. Maar ook in ons eigen land willen we heel graag meer voet aan de grond krijgen.â
Lees verder onder foto
{{foto,3}}
Uitbreiding
Daar zijn nog grote voorraden voor nodig. Sinds de uitbreiding in juni is de opslag- en verwerkingsruimte drie keer zo groot geworden. âWe hebben nu vijf verschillende cellen en kunnen in totaal 3,5 duizend ton opslaan. We kunnen nu mooi schakelen en grotere volumes leveren.â
Als we het rustig hebben met de uien hebben we het juist met pompoenen drukker
Er wordt gezorgd voor een zo goed mogelijke productkwaliteit. âWe kunnen nu alles onder één dak verwerken en van de ene naar de andere cel verplaatsen, zonder dat de uien naar buiten getransporteerd hoeven te worden. Daardoor ontstaat er condensvorming en die beïnvloedt de kwaliteit.â Ook kan er geconditioneerd worden gesorteerd en is er gezorgd voor een optimale luchtcirculatie. âEr is nu een koelcel waar de uien bij een temperatuur van een halve graad bewaard kunnen worden. Doordat de uien in een betere conditie blijven, hebben we meer grip op de kwaliteit. We kunnen de uien langer bewaren en ook aan het eind van het seizoen een goede kwaliteit bieden. Om jaarrond te kunnen leveren, moesten we in het verleden uien uit Egypte importeren. Maar dat is nu niet meer nodig.â
Pompoenen
Sinds kort is het assortiment van WeGrowOrganic uitgebreid met pompoenen. âDat past heel mooi qua arbeid, omdat pompoenen tegengesteld zijn aan het uienseizoen. Als we het rustig hebben met de uien hebben we het juist met pompoenen drukker. De aardappelen doen we tussendoor.â Een tweede reden voor de uitbreiding is dat Geerse en Snippe nog meer zichtbaar willen zijn in de markt. âMet meerdere gewassen kunnen we de markt wat breder bedienen. Bovendien zijn de bedrijven die onze aardappelen en uien afnemen wellicht ook geïnteresseerd in pompoenen. Het gaat om dezelfde soort klanten.â
Lees verder onder foto
{{foto,4}}
Toekomst
Het bedrijf is klaar voor de toekomst. âWe hebben nu alle mogelijkheden voor verdere groei. Maar onze uitbreiding is natuurlijk niet vrijblijvend. Het volume moet omhoog.â Daarbij zorgt het economische klimaat voor de nodige uitdagingen. âDe vraag naar biologisch stijgt, maar door de enorme prijsstijgingen merken we dat consumenten pas op de plaats maken. Velen willen graag biologische producten kopen, maar maken vanwege de hoge prijzen toch een andere keuze. Op de lange termijn denk ik dat het goed komt, maar daar hebben we echt de hulp van de consument bij nodig. Dat maakt het zo belangrijk om het verhaal achter onze producten te vertellen.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst