Skip to content

Kerry Group voert omzet bijna 10% op

Updated on:
Business
Achtergrond
Foto: AFP

Foto: AFP

De Ierse Kerry Group heeft de omzet vorig jaar met 9,6% weten op te voeren tot € 7,2 miljard.

Daarvan komt € 6 miljard van smaakstoffen en voedingsingrediënten en € 1,2 miljard van voedingsproducten, vooral voor de Ierse en Britse markt. De operationele winst nam met ruim 12% toe naar € 903 miljoen.

Profiteren van grote nadruk op duurzaamheid

Een flink deel van de omzetgroei is te danken aan wat Kerry noemt ‘strategische acquisities’. Het Ierse bedrijf zegt vooral te profiteren van de snel veranderende voorkeur bij de consument en de grote nadruk op duurzaamheid. “Consumenten willen een goede smaak, inclusief authentieke, natuurlijke en lokale smaakervaringen. Ze willen een hogere voedingswaarde voor een betere gezondheid en algemeen welzijn en ze verwachten ook gemakkelijker en betaalbare opties voor de on-the-go en digitale levensstijl”, aldus Kerry, dat “een belangrijke rol wil spelen bij het tegemoet komen aan deze eisen”. Kerry functioneert daarbij met zijn smaakstoffen en ingredienten als vaste partner voor producenten van voeding en dranken.

Gevolgen coronavirus verwacht

Bij voedingswaren, waaronder Cheesestrings en gekoelde kant-en-klaarmaaltijden, stond de afzet in volume wel onder druk. Terwijl er goede groeiperspectieven zijn voor de ingredienten-business, richt Kerry zich bij voeding meer op een aantal specifieke kansen. De Ierse onderneming verwacht wel gevolgen van het coronavirus, maar heeft zich in eerste instantie vooral bezig gehouden met de gezondheid en veiligheid van haar werknemers in China.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur