Skip to content

Lawine aan prijsverhogingen voorlopig niet ten einde

Aan de lawine van prijsstijgingen lijkt voorlopig geen einde te komen. Fabrikanten proberen hun winst op peil te houden.

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Consumenten betalen steeds hogere prijzen voor voedingsmiddelen. Dat heeft effect op de omzetten en winsten van de producenten.

Zoals iedereen merkt in de supermarkt, hebben de voedselproducenten de prijzen de afgelopen maanden fors verhoogd, vaak in percentages met dubbele cijfers. Ze zijn daartoe gedwongen door de onophoudelijke kostenstijgingen, van grondstoffen tot energie en transport. Toch lukt het lang niet alle fabrikanten om de winst op peil te houden. In ieder geval lijkt aan de lawine van prijsstijgingen voorlopig geen einde te komen.
De financieel uitgeklede klanten zijn steeds minder bereid om hogere prijzen te betalen.
De hoogste gepubliceerde prijsstijging komt voor rekening van McDonalds, geen foodproducent maar wel één van de grootste verkopers. Vorige week ging de prijs van een cheeseburger wereldwijd omhoog met 20%, de eerste verhoging in 13 jaar. Ook alle andere items op het menu worden duurder. “We begrijpen dat een prijsverhoging geen goed nieuws is maar we hebben het zo lang mogelijk uitgesteld en tot een miniem beperkt”, aldus een woordvoerder van de Big M.

Kraft Heinz

Foodproducent Kraft Heinz, naast Heinz ook eigenaar van bekende Nederlandse merkproducten als Venz, Honig, Brinta en Wijko, heeft de verkoopprijzen het afgelopen kwartaal gemiddeld met 12,4% verhoogd, heeft CEO Miguel Patricio laten weten. Kraft Heinz zag desondanks de omzet in het laatste kwartaal met 3,2% dalen naar $ 12,6 miljard (€ 12,3 miljard) terwijl de operationele winst met bijna 29% terugliep naar $ 1,66 miljard (€ 1,62 miljard). Patricio: “Hogere prijzen en een verhoogde efficiëntie waren niet voldoende om de hogere grondstofkosten te compenseren. De kostenstijgingen gaan zo snel dat ze voortdurend achterlopen bij de verhoging van de verkoopprijzen. Dat is ook de reden voor Kraft Heinz om voorlopig door te gaan met het doorberekenen van die kosten.”

Fritesfabrikant Lamb Weston

Fritesfabrikant Lamb Weston meldt dat de prijsmix in de drie maanden tot eind mei 15% hoger lag dan een jaar eerder. De volumes liepen bij dit concern met 1% terug, wat overigens vooral te wijten was aan een tekort aan scheepscontainers. Lamb Weston kon de omzet over die periode toch met 14% opvoeren naar $ 1,153 miljard (€ 1,124 miljard) en zag de operationele winst met 38% toenemen naar $ 136 miljoen (€ 133 miljoen). Dit is echter ook één van de foodbedrijven die melden dat de vraag van de consument wankelt. “We zijn in staat geweest onze verkoopvolumes op peil te houden ondanks een steeds wisselvalliger consumentenvraag en problemen in de leveringsketen”, aldus topman Tom Werner.

Ook Nestlé verhoogde prijzen

Nestlé heeft in het eerste halfjaar de prijzen verhoogd met 6,5%. In Europa kwam die verhoging op 4,9% maar bij zuivel en ijs bedroeg dat 6,8% en bij bereide voeding en kookingrediënten 7,9%. De reële groei bleef voor het hele Nestlé-concern beperkt tot een magere 1,7%. De brutomarge daalde echter met 280 basispunten naar 46%. Dat komt volgens het concern door de inflatie voor grondstoffen, verpakkingen, vracht en energie. “Hogere prijzen en een betere efficiëntie droegen er toe bij dat die inflatie grotendeels opgevangen kon worden”, stelt Nestlé. Bij Danone is de omzet weliswaar met 7,4% gestegen naar € 13,3 miljard maar daalde de nettowinst met bijna een derde naar € 737 miljoen. Van die omzettoename is 6,1% te danken aan hogere prijzen terwijl het volume 1,3% hoger uitviel, vooral dankzij de betere verkopen van flessenwater (Evian e.d.) vergeleken met het nog door coronabeperkingen getroffen begin van 2021. Bij Danone’s belangrijkste productgroep, zuivel en plantaardig, ging het volume nu al met 2,4% achteruit. Het Franse bedrijf rept in haar kwartaalbericht, als één van de weinige, niet over verhogingen van de verkoopprijzen.

Winstwaarschuwing Bonduelle

Dat is wel het geval bij Bonduelle dat onlangs zelfs een winstwaarschuwing moest uitsturen. “Door een ongeëvenaarde golf van inflatie die alle kosten treft en die de laatste tijd nog sterker wordt, in combinatie met een trager herstel in Noord-Amerika, vallen de groei van de omzet en de marge lager uit dan eerder voorzien”, meldt Bonduelle. Elders in Frankrijk zag kaasfabrikant Groupe Bel van La Vache qui rit en Babybel de nettowinst ook halveren “door de intensivering van de inflationaire druk die niet volledig kan worden gecompenseerd door verhogingen van de verkoopprijzen en verbetering van de productiviteit”. CEO Cécile Béliot van het concern waarschuwt dat de groei van de volumes in gevaar komt doordat de consument de boodschappen steeds minder kan betalen. Een soortgelijke waarschuwing komt van Procter & Gamble, dat weliswaar geen voeding maakt maar één van de grootste fabrikanten van schoonmaak- en schoonheidsproducten is. Nadat P&G de prijzen al met 8% heeft verhoogd, stelt het nu: “De financieel uitgeklede klanten zijn steeds minder bereid om hogere prijzen te betalen.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur