Foto: ANP
De waarschuwing klonk al in februari. Het biertje zou duurder worden. Heineken moet meer betalen voor graan, transport en energie. En de consument moet dat ophoesten, meldde topman Dolf van den Brink. De waarschuwing volgde op het presentatie van de cijfers over 2021. Nog nooit boekte de bierbrouwer meer winst dan in 2021: â¬Â 3,3 miljard!
Heineken voegt daad bij het woord. Per 1 augustus verhoogt het concern de bierprijs opnieuw met bijna 6%. Ook nu weer na een sterk halfjaar. Er wordt weer meer bier gedronken. En ja, graan, glas, energie, personeel; het is allemaal duurder geworden.
Iedereen wijst naar gestegen grondstofprijzen
Heineken staat niet alleen. De kassabon noteert 10-15% hoger ten opzichte van pakweg een jaar geleden. Grote concerns als Kraft Heinz (Heinz, Honig, Brinta), fritesfabrikant Lamb Weston, Nestlé, Danone en McDonalds verhoogden al hun prijzen. Ook hier overal wijst de vinger naar gestegen grondstofprijzen.
Jaloezie
Andere schakels in de keten kijken hier toch met enige jaloezie naar. Inderdaad, de melkprijs is hoog, graan is duur. Het is allemaal geen doelbewuste actie van de ondernemer, maar eerder het spel van vraag en aanbod. In de tuinbouw daarentegen draait bloemkool door. De primaire schakel (boer/tuinder) heeft op dit spel maar zeer beperkt invloed. De jaloerse blik naar Heineken c.s., concerns die wél marktmarkt hebben, is terecht.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp