De brancheorganisaties van onder meer speciaalzaken zoals bakkers pleiten voor een minimumuurloon dat beter aansluit bij de praktijk. - Foto: Roel Dijkstra
De branches binnen de detailhandel, waaronder de versspeciaalzaken, maken zich grote zorgen over het initiatiefvoorstel van PvdA en GroenLinks om per 1 januari een minimumuurloon op basis van een 36-urige werkweek in te voeren. Zij vrezen voor verdere kostenstijgingen, wat het einde betekent van een 'significant aantal fysieke winkels'.
Kostenverhoging van 30%
Achtergrond is dat het kabinet werk lonender wil maken door onder meer de bodem van het bestaansminimum te verstevigen. âOnze sector â waar veel lonen rondom het minimumloon liggen â dreigt door de maatregelen onevenredig de dupe te worden met verstrekkende gevolgen. Voor bedrijven met een 40-urige werkweek betekent dit namelijk een kostenverhoging van ruim 30%â, aldus de gemeenschappelijke organisaties. Een normale arbeidsduur op 36 uur werkt volgens hen oneigenlijk kostenverhogend. âIn onze achterban is er geen enkele cao met een normale arbeidsduur van 36 uur. Wij doen dus een appél op het kabinet om zich te bezinnen op de grondslag voor dat minimumuurloon. Vooral nu onze sector de dupe dreigt te worden van de genomen maatregelen, pleiten wij voor een minimumuurloon dat beter aansluit bij de praktijk.âHogere loonkosten in prijzen verwerken lastig
De stijging van het minimumloon pakt bovendien onevenredig hoog uit, vinden de brancheorganisaties. âBedrijfsresultaten staan echt onder druk. Het exploitatiebeeld van veel retailers is niet heel rooskleurig. Niet alleen corona, maar ook de concurrentie van internationale platforms, die die producten tegen andere (loon)kosten aanbieden, spelen een rol. In onze sector is sprake van krappe marges van gemiddeld 3% tot 4%. Als het aandeel personeelskosten groter wordt bij gelijkblijvende of afnemende omzet, dan betekent dat het einde van een significant aantal fysieke winkels. Daar waar andere sectoren de stijgende loonkosten kunnen verwerken in de prijzen, is dat voor winkeliers nagenoeg onmogelijk. Consumenten zijn niet bereid meer voor hetzelfde product te betalen als ze dat online goedkoper kunnen bemachtigen.â Ook zorgen de maatregelen er niet voor dat werken meer loont, omdat lasten op arbeid niet worden verlaagd. Andere knelpunten zijn volgens de organisaties dat er geen integrale aanpak is en dat de maatregelen ingrijpen in het sociale domein. Daardoor ontstaat er onevenwichtigheid en worden loongebouwen in elkaar gedrukt.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst