Skip to content

€ 3,5 miljard verlies voor Just Eat Takeaway

Just Eat Takeaway maakte in het eerste half jaar van 2022 een nettoverlies van € 3,5 miljard.

Kantoor van Just Eat Takeaway in Amsterdam. Foto: ANP premium

Kantoor van Just Eat Takeaway in Amsterdam. Foto: ANP

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway maakte in het eerste half jaar van 2022 een nettoverlies van € 3,5 miljard.

Een jaar eerder werd ook geen winst gemaakt, maar was het verlies nog € 490 miljoen. Hoofdoorzaak van het fors toegenomen min-resultaat is een afschrijving van € 3 miljard op het Amerikaanse dochterbedrijf Grubhub. Het bedrijf werd vorig jaar overgenomen voor een bedrag van zo’n € 6,5 miljard. Vanwege ontwikkelingen in de sector en de gestegen rente is het bedrijf minder waard geworden, waardoor een afschrijving noodzakelijk was.

Niet blij met overname Grubhub

Aandeelhouders waren vanaf het begin niet blij met de overname van Grubhub. Zorgen zijn er over dat Just Eat Takeaway alleen maar uitbreidt en niet focust op de markten die het al heeft. Het bedrijf denkt na over een gedeeltelijke of volledige verkoop van de Amerikaanse dochter.

Het aantal orders bij de maaltijdbezorger daalde internationaal met 7% ten opzichte van de eerste zes maanden van 2021, toen er nog veel coronalockdowns waren en consumenten meer eten bestelden. De gemiddelde transactiewaarde van een bestelling ging echter wel omhoog, waardoor de omzet groeide met 7% tot € 2,8 miljard. De ebitda (het brutobedrijfsresultaat) bedroeg -€ 134 miljoen. Een verbetering van 29% ten opzichte van vorig jaar.

Winstgevend in Noord-Europa

In lijn met de ontevredenheid bij beleggers over de aankoop van Grubhub ligt de wens dat het bedrijf winstgevend wordt. Drie bedrijfsonderdelen, goed voor 90% van de transactiewaarde, draaiden afgelopen kwartaal een positief aangepast brutobedrijfsresultaat. Noord-Europa, waar Nederland onder valt, was al winstgevend. Daar kwamen Noord-Amerika en Verenigd Koninkrijk en Ierland bij. Doel is om het aangepaste brutoresultaat (ebtida) in 2023 voor het gehele bedrijf in de plus te hebben. Afgelopen halfjaar verliet het bedrijf de landen Noorwegen, Portugal en Roemenië om zich te concentreren op landen waar marktleiderschap en winstgevendheid haalbaar is.

Op de beurs werden de cijfers ontvangen met een lichte stijging van de aandelenwaarde. Hoewel de omzet slechter was dan werd verwacht, houdt de maaltijdbezorger wel vast aan de winstverwachting. De koers is sinds het begin van dit jaar fors gedaald, met in juli de laagste waarde sinds de beurgang in 2020.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur