Skip to content

Maple Leaf boekt af op activiteiten vleesvervangers

Omdat de groei van het verkopen van vleesvervangers langzamer gaat dan verwacht, boekte het Canadese bedrijf Maple Leaf Foods een bijzondere waardevermindering van bijna $ 16 miljoen afgelopen kwartaal

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: Canva premium

Foto: Canva

Omdat de groei van het verkopen van vleesvervangers langzamer gaat dan verwacht, boekte het Canadese bedrijf Maple Leaf Foods een bijzondere waardevermindering van bijna $ 16 miljoen afgelopen kwartaal. Door de tragere groeiverwachtingen heeft het vlees- en vleesvervangersbedrijf zijn strategie en investeringsplan voor de vleesvervangeractiviteiten aangepast. In totaal boekte het bedrijf $ 19 miljoen aan herstructureringskosten voor de vleesvervangeractiviteiten. Het bedrijf kondigde vorig jaar al aan de divisie plantaardige eiwitten te herzien na meerdere kwartalen van tegenvallende omzet. “In onze Plant Protein-activiteiten zijn we volop bezig met het uitvoeren van onze overgang naar een ander bedrijfsmodel”, zo zei CEO Michael McCain. “Aan het einde van het tweede kwartaal hebben we stappen ondernomen om de omvang van de organisatie aanzienlijk te verkleinen.” Daarmee past de organisatie de kosten aan de groeiverwachtingen aan. Zo zijn de reclame- en promotie-uitgaven al verlaagd en is de omvang van een deelorganisatie al met 25% verminderd. ‘De schoen moet op maat worden gemaakt’, zo noemde de CEO de aanpassingen.
We veranderen ons bedrijfsmodel en draaien onze investering terug om het doel van winstgevende groei te weerspiegelen
“Vroeger geloofden we in een transformationeel categorieresultaat en we geloofden in een transformationeel niveau van aanhoudende groei naar dat resultaat. Rond dat uitgangspunt hebben we een bedrijfsmodel en een investeringsplan gebouwd. Deze transformationele uitkomst is niet uitgekomen. We begrijpen nu waarom het geen werkelijkheid werd, en we geloven niet langer dat het zal gebeuren. Dus we veranderen ons bedrijfsmodel en draaien onze investering terug om het doel van winstgevende groei te weerspiegelen”, aldus McCain. Een deel van de overcapaciteit die het bedrijf heeft, gaat het bedrijf nu gebruiken voor ‘groeimogelijkheden in de vleessector, met name verwerkt pluimveevlees’.

Omzet vleesvervangerstak gedaald

De omzet van de vleesvervangerstak daalde in het afgelopen kwartaal met 15% tot $ 41 miljoen. Zonder wisselkoerseffecten was de daling nog groter (18%). Er werd een kleiner volume in de retail afgezet, terwijl de afzetprijzen stegen en er groei was in foodservice. De brutowinst ging in de min van $ 0,3 miljoen in 2021 naar -$ 10 miljoen dit jaar. De ebitda ging van -$ 25,5 miljoen naar -$ 30 miljoen. In het eerste halfjaar bedroeg de daling van de omzet 5,5%. De brutowinst daalde naar -$ 16 miljoen en de ebitda naar -$ 61 miljoen. Maple Leaf stelde een nieuw doel voor de vleesvervangerstak: in de tweede helft van 2023 moet die divisie een neutrale of beter-dan-neutrale ebitda leveren.

Langetermijn groeipercentage ondersteund door innovatieagenda

Het bedrijf verwacht nog steeds groei voor de categorie, ondanks andere geluiden: “Natuurlijk bleef de categorie zelf worstelen tijdens het kwartaal. Maar we zijn van mening, samen met anderen, dat dit slechts ruis is en dat het zich zal vestigen in het langetermijn groeipercentage van 10% tot 15%, vooral ondersteund door een robuuste innovatieagenda”, aldus de CEO. De vleesvervangerstak van Maple Leaf is in vergelijking met de vleesactiviteiten klein. De omzet in de vleestak bedroeg in het afgelopen kwartaal $ 1,2 miljard, een stijging van bijna 4%.
Omdat de groei van het verkopen van vleesvervangers langzamer gaat dan verwacht, boekte het Canadese bedrijf Maple Leaf Foods een bijzondere waardevermindering van bijna $ 16 miljoen afgelopen kwartaal. Door de tragere groeiverwachtingen heeft het vlees- en vleesvervangersbedrijf zijn strategie en investeringsplan voor de vleesvervangeractiviteiten aangepast. In totaal boekte het bedrijf $ 19 miljoen aan herstructureringskosten voor de vleesvervangeractiviteiten. Het bedrijf kondigde vorig jaar al aan de divisie plantaardige eiwitten te herzien na meerdere kwartalen van tegenvallende omzet. “In onze Plant Protein-activiteiten zijn we volop bezig met het uitvoeren van onze overgang naar een ander bedrijfsmodel”, zo zei CEO Michael McCain. “Aan het einde van het tweede kwartaal hebben we stappen ondernomen om de omvang van de organisatie aanzienlijk te verkleinen.” Daarmee past de organisatie de kosten aan de groeiverwachtingen aan. Zo zijn de reclame- en promotie-uitgaven al verlaagd en is de omvang van een deelorganisatie al met 25% verminderd. ‘De schoen moet op maat worden gemaakt’, zo noemde de CEO de aanpassingen.
We veranderen ons bedrijfsmodel en draaien onze investering terug om het doel van winstgevende groei te weerspiegelen
“Vroeger geloofden we in een transformationeel categorieresultaat en we geloofden in een transformationeel niveau van aanhoudende groei naar dat resultaat. Rond dat uitgangspunt hebben we een bedrijfsmodel en een investeringsplan gebouwd. Deze transformationele uitkomst is niet uitgekomen. We begrijpen nu waarom het geen werkelijkheid werd, en we geloven niet langer dat het zal gebeuren. Dus we veranderen ons bedrijfsmodel en draaien onze investering terug om het doel van winstgevende groei te weerspiegelen”, aldus McCain. Een deel van de overcapaciteit die het bedrijf heeft, gaat het bedrijf nu gebruiken voor ‘groeimogelijkheden in de vleessector, met name verwerkt pluimveevlees’.

Omzet vleesvervangerstak gedaald

De omzet van de vleesvervangerstak daalde in het afgelopen kwartaal met 15% tot $ 41 miljoen. Zonder wisselkoerseffecten was de daling nog groter (18%). Er werd een kleiner volume in de retail afgezet, terwijl de afzetprijzen stegen en er groei was in foodservice. De brutowinst ging in de min van $ 0,3 miljoen in 2021 naar -$ 10 miljoen dit jaar. De ebitda ging van -$ 25,5 miljoen naar -$ 30 miljoen. In het eerste halfjaar bedroeg de daling van de omzet 5,5%. De brutowinst daalde naar -$ 16 miljoen en de ebitda naar -$ 61 miljoen. Maple Leaf stelde een nieuw doel voor de vleesvervangerstak: in de tweede helft van 2023 moet die divisie een neutrale of beter-dan-neutrale ebitda leveren.

Langetermijn groeipercentage ondersteund door innovatieagenda

Het bedrijf verwacht nog steeds groei voor de categorie, ondanks andere geluiden: “Natuurlijk bleef de categorie zelf worstelen tijdens het kwartaal. Maar we zijn van mening, samen met anderen, dat dit slechts ruis is en dat het zich zal vestigen in het langetermijn groeipercentage van 10% tot 15%, vooral ondersteund door een robuuste innovatieagenda”, aldus de CEO. De vleesvervangerstak van Maple Leaf is in vergelijking met de vleesactiviteiten klein. De omzet in de vleestak bedroeg in het afgelopen kwartaal $ 1,2 miljard, een stijging van bijna 4%.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur