Foto: Canva
Consumenten zijn in de supermarkt gemiddeld 18,5% meer kwijt aan de boodschappen dan 11 maanden geleden. Een gezin geeft nu gemiddeld â¬Â 1.500 per jaar méér aan boodschappen uit. Er zit wel veel verschil tussen producten wat betreft prijsstijging. Brood, pasta en keukenpapier zijn bovengemiddeld in prijs gestegen. Voor chocolade, bananen en schoonmaakartikelen betalen consumenten ongeveer net zoveel als 11 maanden geleden.
Dat meldt de NOS op basis van cijfers van marktbureau GfK over de periode september 2021 tot en met juli 2022. Een gezin met vier personen geeft gemiddeld â¬Â 7.000 tot â¬Â 8.000 per jaar uit aan boodschappen, zegt Norman Buysse van GfK tegen de NOS. âEen gezin is nu gemiddeld â¬Â 1.500 per jaar méér aan boodschappen kwijt dan 11 maanden geleden. De stijging gaat nog wel even duren. In ieder geval tot het najaar en wellicht de winter. Want de factoren die van invloed zijn op de prijsverhogingen, zoals de oorlog in Oekraïne, graantekorten en arbeidstekorten, blijven nog wel even van kracht.â Het onderzoeksbureau GfK noteerde van september 2021 tot eind juli 2022 de prijs van 55 basisproducten in negen supermarktketens, zoals gehakt, biscuits en koffie. Iedere vier weken wordt voor dit âboodschappenmandjeâ een gemiddelde prijsverandering berekend. Acties een aanbiedingen laat GfK buiten beschouwing. Buysse: âNiemand koopt exact dat mandje, maar het geeft een goed beeld van wat de prijzen doen in de supermarkt.âDiscountsupermarkten steeds populairder
GfK maakte eerder dit jaar bekend dat discountsupermarkten als Aldi, Lidl en Dirk populairder worden. Hun marktaandeel lag begin dit jaar zoân 3% hoger dan begin vorig jaar. En consumenten kopen vanwege de grote prijsstijgingen meer huismerken en minder A-merken.Consumenten zijn in de supermarkt gemiddeld 18,5% meer kwijt aan de boodschappen dan 11 maanden geleden. Een gezin geeft nu gemiddeld â¬Â 1.500 per jaar méér aan boodschappen uit. Er zit wel veel verschil tussen producten wat betreft prijsstijging. Brood, pasta en keukenpapier zijn bovengemiddeld in prijs gestegen. Voor chocolade, bananen en schoonmaakartikelen betalen consumenten ongeveer net zoveel als 11 maanden geleden.
Dat meldt de NOS op basis van cijfers van marktbureau GfK over de periode september 2021 tot en met juli 2022. Een gezin met vier personen geeft gemiddeld â¬Â 7.000 tot â¬Â 8.000 per jaar uit aan boodschappen, zegt Norman Buysse van GfK tegen de NOS. âEen gezin is nu gemiddeld â¬Â 1.500 per jaar méér aan boodschappen kwijt dan 11 maanden geleden. De stijging gaat nog wel even duren. In ieder geval tot het najaar en wellicht de winter. Want de factoren die van invloed zijn op de prijsverhogingen, zoals de oorlog in Oekraïne, graantekorten en arbeidstekorten, blijven nog wel even van kracht.â Het onderzoeksbureau GfK noteerde van september 2021 tot eind juli 2022 de prijs van 55 basisproducten in negen supermarktketens, zoals gehakt, biscuits en koffie. Iedere vier weken wordt voor dit âboodschappenmandjeâ een gemiddelde prijsverandering berekend. Acties een aanbiedingen laat GfK buiten beschouwing. Buysse: âNiemand koopt exact dat mandje, maar het geeft een goed beeld van wat de prijzen doen in de supermarkt.âDiscountsupermarkten steeds populairder
GfK maakte eerder dit jaar bekend dat discountsupermarkten als Aldi, Lidl en Dirk populairder worden. Hun marktaandeel lag begin dit jaar zoân 3% hoger dan begin vorig jaar. En consumenten kopen vanwege de grote prijsstijgingen meer huismerken en minder A-merken.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst