Tijdens de lockdowns konden mensen wel eten en drinken afhalen, waardoor met name koffie- en lunchzaken het omzetverlies wisten te beperken. - Foto: Canva/Dalaifood
Het aantal lunchzaken en gespecialiseerde koffiezaken is bij elkaar opgeteld in vijf jaar tijd met bijna 27% gegroeid. Het aantal gespecialiseerde koffiezaken los bekeken is bijna verdubbeld.
Broodje en koffie afhalen tijdens lockdowns
Horecazaken moesten in 2020 en 2021 meerdere keren de deuren sluiten vanwege de uitbraak van het coronavirus, hoewel eten en drinken afhalen wel mogelijk bleef. Desondanks groeide het aantal horecazaken in die jaren. Die ontwikkeling was ook te zien bij de koffie- en lunchzaken. Econoom Katinka Jongkind van ING ziet een aantal mogelijke verklaringen waarom het aantal koffie- en lunchzaken niet is afgenomen, maar juist is gestegen. âIedereen werkte thuis en wilde natuurlijk een bak koffie of een broodje halen. Tijdens de lockdowns konden mensen wel eten en drinken afhalen, waardoor met name koffie- en lunchzaken het omzetverlies wisten te beperken. Bovendien konden veel horecazaken het hoofd boven water houden dankzij overheidssteun.â Medeauteur: Mariska VermaasMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij