De meeste voedselverpakkingen zijn gemaakt van papier of karton omdat deze recyclebaar zijn. Fortune Business Insights verwacht dat de papieren verpakking de komende jaren de sterkste groei laat zien. -Foto: Canva
In dit artikel
De wereldwijde markt voor voedselverpakkingen groeit gemiddeld 5,1% per jaar. De groeit vindt vooral plaats doordat consumenten steeds meer voorverpakte voedingsmiddelen kopen.
Volgens Fortune Business Insights werd in 2021 wereldwijd voor $â338,34 miljard aan voedselverpakkingen gebruikt. Dat groeit naar $â478,18 miljard in 2028, schrijft het marktbureau in het rapport âFood Packaging Market: 2021-2028â.
De meeste voedselverpakkingen zijn gemaakt van papier of karton omdat deze recyclebaar zijn. Deze verpakkingen kunnen voor veel toepassingen worden gebruikt en ze hebben een lagere CO2-uitstoot dan glazen, houten, metalen of plastic verpakkingen. Fortune Business Insights verwacht dat de papieren verpakking de komende jaren de sterkste groei laat zien.
Groei vraag naar harde verpakkingen
Verpakkingen worden niet alleen ingedeeld naar materiaal waar het van is gemaakt, maar ook naar hardheid. Harde verpakkingen hebben inmiddels het grootste marktaandeel. Dat komt volgens Fortune Business Insights omdat steeds meer zachte voedingsmiddelen die gemakkelijk beschadigen, zoals groenten en fruit, ook worden voorverpakt. Daarnaast constateert het marktbureau dat de levensstijl van consumenten verandert. Er worden steeds meer broodjes en snacks geconsumeerd, voornamelijk in China, India, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daardoor groeit de vraag naar harde verpakkingen meer dan van halfzachte en zachte verpakkingen.
Fortune Business Insights kijkt ook naar producten
Fortune Business Insights kijkt in het rapport ook naar de producten die in de verpakkingen worden gestopt. Voedselverpakkingen worden het meest gebruikt bij brood en zoetwaren. Deze segmenten zullen de komende jaren ook het snelst groeien, aangedreven door de grotere consumptie van bakkerijwaren, snoep en chocolaatjes, voorspelt het marktbureau.
De invloed van de covid-crisis van de laatste twee jaar bleef beperkt voor de producenten van voedselverpakkingen. Dat komt omdat de voedingsmiddelensector door alle regeringen als een essentiële activiteit werd gezien. Bovendien wakkerde de crisis het aanleggen van voorraden aan, waardoor de vraag naar verpakt voedsel steeg.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp