Skip to content

Eosta grote leverancier biogroente Ekoplaza

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: ANP

Foto: ANP

Eosta wil dit jaar groeien op de binnenlandse markt. De distributeur van biologische groente en fruit doet dit door een belangrijke leverancier te worden van de Ekoplaza-winkels van Udea.

Beide spreken over een intensieve samenwerking op marketinggebied, maar ook als leverancier van biologische groente en fruit. In een toelichting stelt handelsbedrijf Eosta dat het volume biologische groente en fruit dat het levert aan Udea inderdaad stevig zal groeien.

Udea nam eind 2019 een deel van supermarktketen Marqt over en heeft nu dertig winkels. Ook in de bestaande winkels van Udea zal Eosta een grotere aandeel in de levering groente en fruit krijgen. Udea-directeur Erik Does: “We hebben met Ekoplaza bijna negentig biologische winkels door heel Nederland. We moeten onze aanvoer dus versterken.”

Biologische markt groente en fruit professionaliseert

De samenwerking tussen Udea en Eosta laat zien dat de markt voor biologische groente en fruit professionaliseert. Udea groeit snel en trekt nu Eosta aan, dat de Nederlandse markt tot dusverre niet sterk beleverde.

Eosta-directeur Volkert Engelsman: “Sinds Eosta begon in 1990 hebben we altijd gefocust op het buitenland, met name Duitsland, Frankrijk en Scandinavië. De verkoop in Nederland bedroeg nooit meer dan een paar omzetprocenten. Dus daar is ruimte voor groei.”

Gezondheidscampagne Dr. GoodFood

De twee biologische partijen willen de Nederlandse consument actief gaan helpen gezonder te eten. Ekoplaza legt in de voorjaarscampagne een stevige link met de gezondheidscampagne Dr. GoodFood. Hierin werken Eosta en Udea samen met artsen en diëtisten.

Snel delen

jeroen verheul
Jeroen Verheul

Redacteur