Foto: ANP
In dit artikel
Door de Nutri-Score voelen foodfabrikanten druk om hun producten gezonder te maken om zo een A of B op hun product te kunnen zetten.
Onduidelijk voor consumenten
Tegenstanders zeggen dat het logo onduidelijk is voor consumenten en dat er geen bewijs is dat ze gezonder gaan eten door het logo. Zo krijgen voedingsproducten die over het algemeen als ongezond worden beschouwd, zoals pizzaâs, soms een hoge score (A of B). Een ander bezwaar is dat voedingsproducten die in de Schijf van Vijf staan soms een lage score krijgen (en andersom, kijk maar naar de pizzaâs). Met een recente aanpassing zijn het algoritme en de voedingsrichtlijnen (zoals de Schijf van Vijf in Nederland) wel dichter bij elkaar gekomen. Voorstanders zeggen onder andere dat de Nutri-Score duidelijk genoeg is en dat het een mooi middel is om fabrikanten te stimuleren producten gezonder te maken, stelt ook Casper Zulim de Swarte van Schuttelaar in een interview.Systematiek achter de Nutri-Score
Hoewel de Nutri-score simpel lijkt (A is goed, E is slecht), is het voor een goede werking belangrijk dat consumenten weten hoe de systematiek erachter werkt. Zo is het essentieel dat consumenten weten dat de producten binnen een productgroep worden vergeleken. Vervolgens komt de vraag âwat is een productgroep dan?â. Het is veel informatie waarvan verwacht wordt dat de consument die kent en begrijpt. Het is de vraag of gedegen communicatie, die tot nu toe veelal ontbrak, daar voor gaat zorgen.Zo lang de voedingsindustrie de Nutri-Score serieus neemt en blijft innoveren om producten gezonder te maken, is de consument erbij gebaatOndanks de tegenstrijdigheden en de vraag of de consument het logo voldoende zal snappen, brengt het dus wel een positieve ontwikkeling met zich mee: fabrikanten voelen de druk hun producten gezonder te maken om zo een A of B op hun product te kunnen zetten. Zo lang de voedingsindustrie dit serieus neemt en blijft innoveren om producten gezonder te maken, is de consument daar al mee gebaat. Zonder dat hij de hele systematiek hoeft te kennen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp