Food Innovation Center van chemieconcern DSM in Delft. - Foto: ANP
Het Nieuw-Zeelandse zuivelbedrijf Fonterra en voedings- en gezondheidsconcern DSM richten samen een nieuwe start-up op. Binnen die start-up gaan de bedrijven zich richten op de ontwikkelingen en commercialisering van eiwitten gemaakt door middel van fermentatie.
De twee bedrijven werken sinds 2019 samen aan de productie van eiwitten die de eigenschappen van zuiveleiwitten hebben maar door microfermentatie geproduceerd worden. Dat leverde onder andere veel nieuwe kennis en patentaanvragen op. Door een nieuw bedrijf te starten kan deze kennis omgezet worden in commerciële producten. Tegelijk wordt er binnen de start-up verder onderzoek gedaan naar de productietechniek.
âNieuwe eiwitten vullen bestaande aanâ
Komal Mistry-Mehta, Chief Innovation and Brand Officer bij Fonterra, zegt over de start-up: âZuivelvoeding zal altijd onze kernkracht zijn, nu en in de toekomst, en er zal een sterke vraag blijven naar onze duurzame, weidezuivel. Tegelijkertijd zijn we ons ervan bewust dat de voorkeuren van sommige consumenten evolueren, en we geloven dat eiwitten die zijn geproduceerd met opkomende technologieën naast onze zuivelproducten kunnen werken. Met aanhoudende bevolkingsgroei zal er een rol zijn voor zowel zuivel als andere voedingsbronnen bij het voeden van de wereldbevolking â ze bieden keuze en ze zijn complementair.â
In 2019 kocht Fonterra zich via een minderheidsbelang al in in het Amerikaanse bedrijf Motif. Ook dit bedrijf maakt eiwitten en voedselingrediënten door middel van fermentatie.
Precisie- of microfermentatie is een techniek waarbij micro-organismen (bacteriën, schimmels en gisten) worden gebruikt om ingrediënten te produceren die vergelijkbare eigenschappen hebben als die in zuivel.
Veel bedrijven actief met precisiefermentatie
Inmiddels zijn er wereldwijd veel bedrijven bezig met het ontwikkelen van nieuwe ingrediënten met behulp van de techniek. Zo is het Amerikaanse biotechbedrijf Turtle Tree bezig met het maken van lactoferrine (ingrediënt uit melk) met fermentatie. Het hoopt eind volgend jaar goedkeuring te krijgen om het op de markt te brengen in de VS.
Het grote voedings- en handelsbedrijf ADM is onlangs gaan samenwerken met New Culture, dat ook micro-organismen gebruikt voor productie van eiwitten. New Culture haalde vorig jaar al geld op bij ADM, Dr. Oetker en Kraft Heinz. Dichter bij huis is ook Those Vegan Cowboys bezig met micro-fermentatie voor zuiveleiwitten.
In de Europese Unie zal commercialisering langer op zich laten wachten dan in andere landen, aangezien het goedkeuringsproces voor nieuwe voedingsmiddelen een lange tijd duurt en omdat het om gmo (genetisch gemodificeerde organismen) gaat.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp