Skip to content

Consumenten eten meer groenten en fruit buitenshuis

Door de opgeheven coronamaatregelen wordt er weer meer buiten de deur gegeten. Restaurants en cateraars boden hun gasten bijna 80% meer verse groente en fruit aan dan in 2021. Het niveau van pre-corona (2019) wordt echter nog niet gehaald.

Foto: Canva premium

Foto: Canva

Door de opgeheven coronamaatregelen wordt er weer meer buiten de deur gegeten. Restaurants en cateraars boden hun gasten bijna 80% meer verse groente en fruit aan dan in 2021. Het niveau van pre-corona (2019) wordt echter nog niet gehaald.

In de eerste helft van 2022 hebben Nederlanders bijna evenveel verse groente en fruit gegeten als vorig jaar. Zo daalde de totale consumptie van verse groente en fruit thuis en buitenshuis licht met 1%. De huishoudelijke aankoop van groente en fruit voor thuisconsumptie lag 4% onder die van een jaar eerder. Dit blijkt uit een analyse van GroentenFruit Huis op basis van cijfers van GfK en Foodstep.

Thuisverbruik

Nederlanders kochten voor thuisverbruik in de eerste zes maanden 2% minder verse groente dan in 2021. Gemiddeld heeft de consument 6% meer voor een kilo verse groente betaald. Wel zijn er verschillen tussen producten. Zo betaalde de consument duidelijk meer voor een kilo tomaten, uien en komkommers en waren peen en paprika bijna even duur vergeleken met een jaar terug. Een product als bloemkool was zelfs goedkoper.

Minder fruit

Er belandde 6% minder vers fruit in de boodschappenkar. Vooral fruitsoorten als sinaasappel, peer en meloen deden een stap terug. Banaan, aardbei en mango kocht de Nederlander juist meer. De gemiddelde prijs die betaald is voor een kilo vers fruit viel slechts 2% hoger uit dan een jaar eerder. Banaan was de meest populaire fruitsoort onder Nederlanders in het eerste halfjaar van 2022, gevolgd door appel en sinaasappel. De bananenverkoop nam met 4% toe, terwijl 4% minder appels zijn gekocht.

Online stagneert

Nederlanders bestelden van januari tot en met juni 5% minder verse groente en fruit online. Hiermee bleef het aandeel online aankopen groente en fruit met 7% stabiel ten opzichte van 2021. Het aantal kopers en het aantal bestellingen online van een huishouden bleven gelijk aan vorig jaar, maar per bestelling is minder gekocht.

Meer verspakketten

In de eerste jaarhelft bezochten Nederlanders vaker de horeca, maakten uitstapjes of gingen vaker op reis nadat alle coronabeperkingen zijn opgeheven. Verspakketten met verse ingrediënten om een maaltijd te bereiden zijn echter onverminderd populair gebleven. Het gekochte volume aan verspakketten nam met een kwart toe.

Nog altijd neemt ook het aantal kopers van verspakketten toe (+8%) en ook wordt per koper vaker zo’n pakket gekocht. Het assortiment is flink uitgebreid en binnen de verspakketten maakt de gesneden variant een groeispurt. De doorsnee kiloprijs van een verspakket daalde met 3%. Goedkoper valt in deze tijd met de vele prijsverhogingen voor voeding ongetwijfeld in goede aarde.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen