Foto: Veganz
In dit artikel
Veganz, opgericht in Berlijn in 2011, kreeg naam en faam als Europese veganistische supermarktketen. De koers is in 2017 verlegd en de producten onder deze merknaam worden nu vooral verspreid via de retail, foodservice, drogisterijen en e-commerce. Tot volle tevredenheid. âMet name het aantal flexitariërs groeit heel hardâ, constateert Chief Marketing Officer Moritz Möller.
Ontbijt tot diner
Het productportfolio van Veganz omvat producten van ontbijt tot diner en is verkrijgbaar in meer dan de helft van alle Europese landen en bij meer dan 25.000 verkooppunten wereldwijd. In Duitsland worden Veganz-artikelen als bijvoorbeeld Organic Tomato Hemp Spread, Pizza Verdura, Sea Style Sticks en Spinach Tzatziki Roll op grote schaal verkocht bij onder meer grote ketens als Edeka, Rewe, Kaufland en in toenemende mate bij de discounters Lidl en Aldi. Ook via Amazon Fresh en andere online aanbieders vinden de producten hun weg naar de consument. Vorig jaar heeft Veganz grote stappen gezet en een aantal partners verworven voor het nieuwe distributiekanaal voor foodservice, zoals cateraar Aramark, voetbalclub RB Leipzig en bakkerijbedrijf Bakerman. âOok zijn we nu te vinden in kantines van sportclubs, bedrijfsrestaurants en op luchthavensâ, legt Moritz Möller uit. Het Veganz-productportfolio wordt continu geoptimaliseerd. Het bedrijf werd daarom verkozen tot het meest innovatieve voedselmerk van Duitsland in een ranglijst van Handelsblatt 2021.Thuis koken
2021 was een spannend en veelbewogen jaar voor Veganz. Het bedrijf slaagde erin zijn groei voort te zetten ondanks de aanhoudende Covid-19-pandemie, met name dankzij de uitbreiding van zijn distributiekanalen. âOok was heel duidelijk dat het thema gezondheid tijdens de pandemie heel belangrijk werd. Er kwam meer aandacht voor het immuunsysteem en mensen gingen meer geld uitgeven om thuis goed te koken, aangezien de horeca dicht zat. De vegantrend is door COVID heel duidelijk aangewakkerdâ, weet Moritz Möller. Hij baseert zich daarbij op diverse studies, waaronder een van Veganz zelf. Het concern, met zoân 100 medewerkers gevestigd in Berlijn, heeft onderzoek gedaan naar de vegantrend in 2021 in meerdere Europese landen, waaronder het thuisland. Nederland is niet in dit onderzoek meegenomen. [caption id="attachment_65251" align="alignright" width="300"] Foto: Veganz[/caption]Rigoureus eetpatroon
De resultaten laten onder meer zien dat 2,2% van de ondervraagden in Duitsland tussen 16 en 64 jaar verklaarde veganistisch te eten. Gerelateerd aan de Duitse bevolking zouden er naar schatting 1,18 miljoen mensen zijn die puur plantaardig eten. 11% van deze veganisten heeft pas de laatste twaalf maanden besloten dit rigoureuze eetpatroon te hanteren. âWe zien vooral de laatste maanden grote veranderingen in de richting van meer plantaardige consumptieâ, licht Moritz Möller toe. âWas in Duitsland zes maanden geleden nog 56% omnivoor, dat is in het afgelopen half jaar afgenomen naar 54%. Het aantal flexitariërs met name groeit hard.â Aandacht voor dierenwelzijn is op dit moment volgens Moritz Möller nog wel steeds de belangrijkste drijfveer. Ongeveer 96% van de Duitse veganisten zou met deze levensstijl het dierenwelzijn willen ondersteunen. Andere belangrijke drijfveren zijn, zoals gezegd, milieu en duurzaamheid (83,3%) en de eigen gezondheid (58,2%). De Duitse trends vallen in andere landen ook waar te nemen en de CMO spreekt de toekomstverwachting uit dat binnen vijf jaar meer dan de helft van de Europese consumenten flexitariër is.Oorlog in Oekraïne
In november 2021 is Veganz naar de beurs gegaan. Met het geld dat vrijkomt wil het concern een eigen productielocatie bouwen en het aandeel van de verkoop van zelfgeproduceerde veganproducten verhogen van 0,3% eind 2021 naar uiteindelijk 30%. âWe zijn heel tevreden hoe de beursgang verloopt. In relatief kort tijdsbestek kan ik zeggen dat de resultaten hoopgevend zijnâ, zegt Moritz Möller. Wel heeft de veganproducent, net als soortgelijke bedrijven te kampen met wat sores. Vergeleken met de uitzonderlijk sterke periode van vorig jaar, met omvangrijke promotionele activiteiten in de discountsector en een brede tv-campagne, had het eerste kwartaal van 2022 vooral te lijden onder wereldwijde problemen in de toeleveringsketen en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. De omzet was daardoor met â¬Â 6,8 miljoen lager dan vorig jaar (â¬Â 6,9 miljoen). âAls gevolg van een drietal factoren hebben we de verwachtingen voor dit jaar ook wat naar beneden bijgesteldâ, aldus Moritz Möller. âWe hebben ook te maken met een hoge inflatie en problemen met beschikbaarheid van grondstoffenâ, legt de CMO uit. Een wat lastiger begin van dit jaar dus, waar eigenlijk de hele wereldeconomie mee te maken heeft. Vorig jaar steeg de omzet op individueel bedrijfsniveau van Veganz nog met 14% tot â¬Â 30,4 miljoen (in 2020: â¬Â 26,8 miljoen). Ondersteund door een brede tv-campagne in de eerste helft van 2021, verhoogde het bedrijf het aantal van zijn wereldwijde verkooppunten tot ruim 25.000 (in 2020: ruim 20.000). Hoewel de aanhoudende Covid-19-pandemie een negatieve impact had op de toeleveringsketens, kon Veganz zijn brutowinstmarge verbeteren tot 30,7% (in 2020: 29,9%) met gerichte verschuivingen in zijn productmix. [caption id="attachment_65250" align="alignright" width="300"] Foto: Veganz[/caption]Nieuwe productielocatie
De wat lastigere maanden in het begin van dit jaar weerhouden Veganz niet van plannen om op een productielocatie in Werder op te tuigen. In de toekomst zullen alternatieven voor vlees, vis, kaas en de Veganz productinnovatie âThe Eggâ (eivervanger) hier geproduceerd worden, terwijl productiemiddelen zo lokaal en duurzaam mogelijk worden verbouwd. Hiervoor is Veganz partnerschappen aangegaan met het Fraunhofer Instituut voor Moleculaire Biologie en Toegepaste Ecologie IME en BayWa AG. Dankzij dit duurzaamheidsconcept kon de geplande Veganz Food Factory de vakjury onlangs overtuigen voor het winnen van de Brandenburg Innovation Award in de categorie âFood Industryâ. Op langere termijn zal deze Food Factory werk bieden aan maximaal 100 medewerkers, van wie de meesten lokaal zullen worden aangenomen om de nieuw gecreëerde Veganz-banen te vullen. De productie op de nieuwe locatie start waarschijnlijk in 2023. âOok gaan we met boeren samenwerken om te komen tot indoorfarming. Middels een gesloten ecosysteem kunnen we er kruiden als basilicum laten groeien,â besluit Moritz Möller.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp