Skip to content

Onderzoek POV: goedkoper varkensvlees zit in de lift

De belangstelling voor varkensvlees met een Beter Leven Keurmerk is met 12 procentpunten gedaald ten opzichte van vorig jaar. Ook kiezen consumenten minder vaak voor biologisch en scharrelvlees.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: Canva premium

Foto: Canva

De belangstelling voor varkensvlees met een Beter Leven-keurmerk is met 12 procentpunten gedaald ten opzichte van vorig jaar. Ook kiezen consumenten minder vaak voor biologisch en scharrelvlees, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV) naar de percepties en opinies van de Nederlandse bevolking ten aanzien van de varkenssector, vlees en vleesvervangers.

Het eerste onderzoek werd in januari 2021 uitgevoerd. Toen hebben meer dan 2.100 Nederlanders meegedaan. Dit jaar zijn dat er 1.530. POV-voorzitter Linda Verriet presenteerde gisteren tijdens de lancering van het nieuwe platform ‘Nederland Vleesland’ een aantal onderzoeksresultaten. Deze zijn volgens haar opmerkelijk te noemen. “Het opinieonderzoek laat zien dat de Nederlandse bevolking wat anders wil dan in de media zien en horen. Het resultaat is tegengesteld aan de overheersende berichtgeving.” Bijvoorbeeld over het aantal vleeseters dat 94 procent van de bevolking omvat. Veel respondenten (63 procent) hadden dit aantal lager verwacht.

Vleeseters

De meeste niet-vleeseters zijn tussen de 25 en 34 jaar (7,9 procent) en de 18 en 24 jaar (6,9 procent). Vooral hoger opgeleiden kiezen voor plantaardige alternatieven: van de respondenten met een afgeronde HBO of universitaire opleiding eet 11,6 procent geen vlees ten opzichte van 3,4 procent van de mensen die geen diploma hebben. Wat provincie betreft blijken de meeste niet-vleeseters in Groningen (9,3 procent) en Overijssel (7,9 procent) te wonen. Drenthe telt met 1,9 procent de minste niet-vleeseters. Het aantal mensen dat iedere dag vlees op tafel zet, is ten opzichte van vorig jaar iets afgenomen: 22 procent in 2022 tegenover 26 procent in 2021. Dit jaar zet 15 procent zes dagen in de week vlees op tafel (18 procent in 2021) en 23 procent vijf dagen in de week ten opzichte van 21 procent vorig jaar. Slechts 2 procent eet minder dan één dag per week vlees.

Varkensvlees minder populair

De meest gegeten vleessoort is net zoals in 2021 kippenvlees/kalkoen. Rundvlees staat op de tweede plaats. Varkensvlees wordt als derde genoemd, maar deze vleessoort is in populariteit gedaald: 73 procent van de ondervraagden geeft aan varkensvlees te eten. Vorig jaar was dat nog 86 procent. Ook valt op dat mensen minder varkensvlees met Beter Leven Keurmerk kopen: 44 procent ten opzichte van 52 procent in 2021. Maar liefst 42 procent kiest nu vooral voor het vlees dat in de reclame is. Vorig jaar was dat 32 procent. Ook de belangstelling voor scharrelvlees (21 procent in 2021 en 15 procent in 2022) en biologisch (19 procent in 2021 en 14 procent in 2022) is gedaald. Op de vraag: ‘Als er nog varkensvlees zonder keurmerk in de supermarkt verkocht zou worden tegen lagere tarieven dan vlees met een keurmerk zou u dat dan kopen?’ is maar liefst 47 procent van de ondervraagden neutraal ten opzichte van 43 procent in 2021. Slechts 7 procent antwoordt met: ‘zeer zeker niet’.

Vleesvervangers

Van de ondervraagden weet 40 procent niet wat gezonder is: een gewone varkensschnitzel of een vegetarische variant. 43 procent is van mening dat een gewone schnitzel het meest gezond is. De belangrijkste redenen om varkensvlees niet te vervangen door vegetarische varianten zijn: varkensvlees smaakt beter (40%), geen behoefte aan (36%) en varkensvlees is gezond(er) (18%). Tot slot vindt 67% van de respondenten de prijs-kwaliteit-verhouding van vleesvervangers ten opzichte van vlees slecht tot zeer slecht.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur