Foto: ANP
Grote foodservicespelers zoals McDonalds, Starbucks en Sodexo kunnen hun doelstellingen voor CO2-reductie behalen door onder andere hun menukaart aan te passen en duurzamere ingrediënten te gebruiken. Dat concluderen analisten van RaboResearch.
Samenwerking foodservicebedrijven
Daarnaast moeten foodservicebedrijven verder kijken dan alleen hun eigen directe uitstoot, maar ook naar die van hun producenten en leveranciers. Het ondersteunen van leveranciers in de transitie naar duurzame productie helpt volgens Rabobank. McDonalds investeert in duurzame landbouw- en rundvleesprogrammaâs om zo de ingrediënten duurzamer te krijgen. De langdurige samenwerking met de leveranciers en producenten over duurzame productie, levert aan het einde van de keten een enorme hoeveelheid besparing op. Ingrediënten afkomstig van regeneratieve boerderijen leiden tot serieuze vermindering, zonder het menu drastisch om te gooien. Als aanbeveling geven de analisten om producenten en leveranciers ook mee te nemen in de besluitvorming over broeikasuitstoot. âLeveranciers moeten onderdeel zijn van de oplossing, of dat nu met alternatieve producten met minder uitstoot of samenwerken en elkaar motiveren om verandering te bewerkstelligen in de keten.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst